'Binnabil Huda' Menyentuh Hati Mereka

Dengan Nama Allah s.w.t Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Assalamualaikum. Pertama sekali, izinkan saya menyusun 10 jari memohon maaf pada blogger yang belum sempat saya singgah blognya. Banyak sangat halangan. Biasalah, saya bukan lagi full-time blogger yang dapat menghadap blognya setiap hari. Masa saya sekarang lebih tertumpu pada pelajaran. Blog ni pun saya update kalau berkesempatan saja.

Sebelum membebel panjang, selamat menyambut ramadhan al-mubarak. Senyum.

Balik pada cerita yang saya nak kongsikan.

Akhir-akhir ni hati saya terpaut dengan lagu 'Binnabil Huda' dari kumpulan UNIC. Pertama kali dengar, memang dah jatuh hati. Saya pun apalagi, carilah lagunya. Lepas dapat, terus pasang hari-hari.

Saya cari versi arabic dengan versi melayu. Dua-dua pun saya suka.

Memandangkan saya pasang lagu tu hampir setiap hari, kawan-kawan sebilik yang mendengar pun sampai hafal liriknya. Yelah, dah terbiasa dengar kan. Alhamdulillah. Sekurang-kurangnya mereka dengar lagu yang baik.

Binnabil huda Ya Rasulussalam
Wayamursala rahmatan lil anam
‘Alaikassolatu wa’alaikassalam
Wasohbika wattabi’inal kirom

Dengan Nabi yang membawa hidayah
Wahai utusan rahmat sekalian alam
Selawat salam pujian untukmu
Para sahabat juga tabi’in yang mulia.

Binnabil huda nahnu jundul huda
Sanabqi ‘alal ‘ahdi tulul mada
Bazzhalnaddima wartadhoinar-roda
Li nashril huda Ya Rasulussalam

Dengan Nabi yang membawa hidayah
Kami sambung perjuangan sucimu
Berkorban jiwa raga untuk agama
Janji taat setia selamanya

Ya Mustofa Rasullallah
Ya Sanadi Ya Sayyidi

Wahai yang Terpilih, Utusan Allah
Kau sandaranku, Pemimpinku

Sollu..Sollu, sollu, sollu..
Allahumma solli wassallim ‘ala sayyidina Muhammad wa aalihi Muhammad
Allahumma solli wassallim ‘ala sayyidina Muhammad wa sohbihi Muhammad

Mari selawat beramai-ramai
Ya Allah, selawat atas baginda Muhammad, dan keluarganya
Ya Allah, selawat atas baginda Muhammad dan para sahabatnya.

Binnabil huda nahnu jundul huda
Sanabqi ‘alal ‘ahdi tulul mada
Bazzhalnaddima wartadhoinar-roda
Li nashril huda Ya Rasulussalam

Dengan Nabi yang membawa hidayah
Kami sambung perjuangan sucimu
Berkorban jiwa raga untuk agama
Janji taat setia selamanya

Ya Shafi’ie Khuz biyadi
Ya Rasullallah, Habiballah
Huwal Hadil Basyir

Wahai yg memberi syafaat ambil/pegang tanganku,
Pesuruh Allah, Kekasih Allah,
Dialah petunjuk, dialah pemberi khabar gembira.

Sollu,sollu, sollu, sollu..
Allahumma solli wassallim ‘ala sayyidina Muhammad wa aalihi Muhammad
Allahumma solli wassallim ‘ala sayyidina Muhammad wa sohbihi Muhammad

Mari selawat beramai-ramai,
Ya Allah, selawat atas baginda muhammad, dan keluarganya,
Ya Allah, selawat atas baginda muhammad dan para sahabatnya.

Shafi’una..shafi’una..shafi’una..shafi’una..
Wahai yg memberi syafaat,
Rasulallah..
Habiballah..
KeNabiyallah..
Sofiyallah,
Pesuruh Allah,

Ya Allah, selawat atas baginda muhammad, dan keluarganya
Ya Allah, selawat atas baginda muhammad dan para sahabatnya
Ya Allah, selawat atas baginda muhammad, dan keluarganya


Bukan mudah untuk mengajak orang melakukan kebaikan. Tapi kita boleh berusaha untuk menunjukkan kebaikan agar terbuka hati mereka untuk sama-sama melakukannya.

Previous
Next Post »

3 Comments

Click here for Comments
reenapple
admin
July 11, 2013 at 12:16 AM ×

Lah.. kau tengah waktu kuliah ke? Aku dah habis belajar tunggu nak masuk praktikal minggu depan. Hehehe.

Baca lirik tu, buat aku tersedar. Huuu. Terima kasih.

*Salam ramadhan. :)

Reply
avatar
Jahirah
admin
July 11, 2013 at 1:42 PM ×

salam tia.selamt berpuasa
akak pun jarang dpt hadap blog...huhuu

Reply
avatar
Tinta Lana
admin
July 12, 2013 at 2:50 PM ×

Salam.

Nama pun student tia.. utamakanlah study dulu.. :)
Nanti dah start cuti, contact2 akak ek,hehehe

Rindu plak kat tia..rindu kat adik2 yg tgh study..

Reply
avatar