Pelajar Repeater, Peluang Masih Ada

Assalamualaikum.


Kelmarin ada post entri Keputusan Peperiksaan UiTM Dah Keluar. Tapi tak bagitau pun keputusan dapat apa. Alhamdulillah , walaupun tak sehebat mana. Tetap harus ada rasa bersyukur. Sedih tak , gembira pun tak. Yang pasti , senyum tetap ada :)


Kawan-kawan sibuk tanya keputusan dapat apa. Ya Allah , saya nak kata apa? Saya gagal. Dan saya adalah calon repeater untuk semester depan. Memang itu pun hakikat yang saya kena terima. Ada satu subjek yang saya kena ulang. Microeconomic.


Kalau saya imbas balik masa saya tingkatan lima (5) , subjek Ekonomi ni memang saya ada ambil. Prestasi saya untuk subjek tu memang lemah. Sebab itu subjek yang menggabungkan teori dan pengiraan.


Mujur bukan saya sorang yang kena repeat paper ni. Ada lagi beberapa orang kawan. Bukanlah saya suka tengok kawan-kawan gagal. At least , nanti nak masuk kelas baru tidaklah saya berseorangan. Hehe.


Memang tabiat pelajar bila ada repeater datang masuk kelas , dorang akan pandang semacam dekat repeater. Dari depan pintu , sampailah repeater tu duduk. Macamlah repeater tu penjenayah.


Ni saya kena mengulang , comfirm masuk kelas junior. Saya pun tak tahu apalah perasaannya sebagai pelajar repeater ni. Bukanlah nak merungut. Saya tahu , mungkin ilmu yang saya dapat masa semester lalu tak banyak. Sebab tu saya dipilih untuk jadi pelajar repeater. Yang mana kurang , akan bertambah.


Tak apalah. Sekurang-kurangnya saya masih boleh meneruskan perjuangan saya di UiTM tu. Saya genggam kata-kata "gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya."


Teringat pula dekat cerita pensyarah yang mengajar saya masa semester dua. Miss Farzie. Dia kata , dia pernah mengulang sampai 3 kali untuk satu subjek yang sama. Kalau tak silaplah. Tapi alhamdulillah dengan izin Allah , dia dah jadi pensyarah dekat UiTM pun.


So , yang mana senasib dengan saya tu. Kalau anda terpaksa mengulang , atau menjadi pelajar repeater. Jangan malu. Bukan kawan-kawan atau orang sekeliling yang bagi kita makan. Jadi , tak payah dengar mulut-mulut yang mengeluarkan bisa tu. Takut meracun diri kita pula.


Yakinlah pada Allah. Apa yang berlaku tu , pasti ada hikmahnya. Pesanan untuk diri saya juga yang bakal bergelar repeater ni. Hehe :)


Tapi pointer untuk semester ni ada naik sikit berbanding semester lalu. Semester 3 , here I come :D

Previous
Next Post »

11 Comments

Click here for Comments
Nurul
admin
May 10, 2013 at 10:21 AM ×

jgn bersedih .. dn truskn usaha k tia ..
kwn sy pn prnh jd a repeater .. but da best thing was, dia dpt dean list untk next sem tu .. mana thu, rzki tia lbih baik utk sem bru kan .. all da best! (^_^)

Reply
avatar
Tinta Lana
admin
May 10, 2013 at 11:29 AM ×

Salam.

Alhamdulillah, kalau kita dah berusaha, dan itu keputusannya, terima dengan hati terbuka :)

Walaupn kita ulang subjek yg sama, percaya la tia, pengalaman tetap berbeza. Hidup ni, setiap saat yg kita lalui semua ada perbezaannya.

Reply
avatar
Unknown
admin
May 10, 2013 at 11:31 AM ×

yeke? thanks are-rull. saya pun cuba pujuk diri , jadi repeater ni bukanlah teruk sangat :)

Reply
avatar
Unknown
admin
May 10, 2013 at 2:19 PM ×

Dah usaha kan .. saya ambil Micro dan Macro semester lepas, Alhamdulillah..walaupun carry mark 16/40, saya berjaya perform dalam final ..

Saya pelajar tahun akhir UiTM .....tett ..mana boleh kasi tau.hehe

Reply
avatar
Nurul
admin
May 10, 2013 at 3:02 PM ×

iye .. jd try to think +ve k cik tia ..

Reply
avatar
Unknown
admin
May 10, 2013 at 3:22 PM ×

doakan saya pun dapat dean list macam kawan tu k .. hehe

Reply
avatar
Unknown
admin
May 10, 2013 at 3:24 PM ×

tu lah yg tia fikir. mungkin bila repeat ni , ada yang lebih baik menanti kan lana? hehe. tia akan hargai peluang ini.

Reply
avatar
Unknown
admin
May 10, 2013 at 3:25 PM ×

carry mark saya 19/40. mungkin final saya pun tak dapat membantu. tu sebab dapat hadiah "repeat".

Reply
avatar
May 10, 2013 at 3:39 PM ×

keep it up sis..smoga berjaya..sue singgah sini ye..

Reply
avatar
Anonymous
admin
January 14, 2018 at 3:04 AM ×

terima kasih atas kata-kata positif! :)

Reply
avatar
Anonymous
admin
February 22, 2018 at 7:32 PM ×

Saya nk tanya kalau kita failed tp nk bwk yg failed tu ke extend sem bolehkan? Sbb saya nk drop dulu subjek failed tu tp sistem x bagi

Reply
avatar