Anak dah bebas diaper


I tak sure kalau orang lain. But for me, anak dah bebas pampers is a good news. Rasa seronok sangat sebab Asyraf dah tak bergantung dengan pampers untuk melepaskan hajatnya. Actually, dari umur dia dua tahun lebih i dah start kurangkan pemakaian pampers ni. Waktu siang tak pakai. Waktu malam memang confirm pakai lah. Kang tak memasal banjir tilam siap pakej bau hancing.

Masa mula-mula ajar tu haru biru jugak. Kencing merata, berak bersepah. Ibu dia ni jugaklah yang bersihkan. Lama juga insiden ni berlaku. Sampai tahap on off je pampers. Tapi bila sebulan dia nak masuk 3 tahun, then baru aku sedar Asyraf dah memang boleh off pampers waktu siang. Dia sendiri yang bagitau nak kencing.

Awal-awal tu dia selalu tarik aku ajak pegi toilet. Tapi sekarang dah boleh pergi sendiri dah. Aku just pesan basuh bebird, basuh tangan, siram. And yang paling syoknya, malam tak pakai pampers pun dia tak kencing atas tilam. Malam pertama tu aku telupa pakaikan pampers. Dia terbangun tengahmalam nak nyusu. Aku pesanlah dekat dia, kalau nak kencing bagitau. Jangan kencing atas tilam. Dia pun cakap okey. Memang sampai ke pagi dia tak kencing. Pagi-pagi tu bangun baru dia ke tandas.

Aku takda tips nak share. Tapi yesss. Nak ajar anak bebas pampers ni memang makan masa sikit. Atau mungkin, masa aku start ajar tu terlalu awal. Yelah, kalau terlalu awal. Anak masih tak faham. Memang ambik masa lah. Tapi tak salah kalau nak dedahkan dia awal-awal. Lagi awal ajar, lagi cepat dia berpisah dengan pampers.

Kunci utama yang orang selalu bagitau. Pujilah anak. Macam i, bila dia ikut arahan je memang akan terus cakap "wahhhhh pandainya anak ibu. Hebattttt". Siap bagi tepukan gemuruh lagi. Malam dia tak kencing atas tilam, pagi tu sure puji dia lagi bagi hidung kembang semangkuk.

Sekarang masih ada lagi baki pampers yang tak berpakai. Takpe boleh simpan bagi adik dia pakai nanti. Lagi satu, dah boleh jimat sikit lepas ni. Kalau tak, ada maunya 3 peket pampers tiap bulan. So sekarang adik ja pakai pampers. Baru 2 bulan kot.
Previous
Next Post »