Eleh, Hal Kecil Je Kot...

Dah lama tak hapdet mukabuka. Lebih suka membaca walaupun kadang-kadang terbaca status yang boleh menggelikan anak tekak sehingga mengeluarkan muntah warna-warni sebaldi. Agak over di situ.

Sedang rancak membaca status kanak-kanak ribena itu, tiba-tiba mata fokus pada satu status. Bukan status stok geli-geli ye.


Itulah status yang di hapdet oleh sahabat baik saya. Kami tinggal di rumah sewa yang sama.

Saya faham kalau anda sedang menggaru-garu kepala yang tidak gatal. Apa yang saya nak fokuskan sekarang adalah point di mana sebuah mesin automatik telah berjaya dibaiki secara 'cuba-cuba' oleh dua orang housemate saya.

Kenapa saya katakan 'cuba-cuba'?

Kerana, mereka bukanlah juruteknikal yang mendapat pengajian di mana-mana pusat latihan kemahiran. Dengan hanya berbekalkan keyakinan yang tinggi, mereka membongkar saja mesin basuh tersebut walau mungkin agak teragak-agak kerana mesin itu adalah kepunyaan seorang kakak doktor yang sumpah chantek :D

Ohya, masa tu saya tidak bersama mereka kerana saya sudah pun selamat sampai di rumah untuk menghabiskan cuti selama dua minggu tanpa henti. Manakala mereka yang lain telah mengambil risiko untuk tetap berada di rumah sewa berkenaan.

Tak mengapa. Saya yakin mereka bahagia.

Mari saya bawa anda imbas kembali beberapa jam sebelum saya bertolak ke terminal bas tempohari.

Sejujurnya, saya bukan mahu bertindak kejam dengan seorang sahabat saya ni. Tapi apakan daya, masa sangat mencemburui sehingga saya terpaksa meninggalkan sedikit pakaian yang belum dibasuh kepada beliau. Baca : Tak sempat basuh.

Err, bukan sedikit. Adalah bebebebeberapa helai. Hihi..

Rasa bersalah mula menghimpit diri ini bimbang menyusahkan sahabat saya tu dengan membantu basuhkan baju-baju-baju saya. Kerana sahabat saya ini memang tersangat baik orangnya. Sesuai dijadikan menantu.

Saya serius.

Walaupun saya kata, "tak payahlah basuh baju-baju aku tuuuuu" ..

Tapi dia pasti akan melakukannya juga tanpa ada rasa bersalah. Saya bimbang menyusahkan beliau kerana pada waktu tersebut, mesin basuh itu telah rosak. Bermakna, kami perlu menggunakan tangan bila hendak membasuh baju.

Saat hati terasa berat untuk meninggalkan 'beban' pada sahabat, saya hanya mampu berdoa semoga Allah s.w.t akan mempermudahkan urusan mereka. Diringankan beban yang dipikul kerana mereka telah banyak membantu sahabat serumah yang lain.

Dan alhamdulillah, sehari selepas saya keluar dari rumah. Bila buka mukabuku, terbaca status yang di-hapdet oleh beliau. Saya tumpang gembira untuk mereka :D

Point saya di sini bukanlah untuk menyuruh anda-anda mengambil kesempatan di atas kebaikan sahabat anda itu. Ingat, Allah itu Maha Adil. Anda buat jahat pada sahabat, tapi sahabat tu tak balas sikit pun kejahatan anda. Tunggulah balasannya nanti dari Allah s.w.t.

Kita akan dapat apa yang kita buat. Baik? Buruk? Pilihlah.

Sentiasalah berbuat baik dengan sahabat tanpa mengharapkan balasan dari dia. Biar Allah saja yang akan membalas segala kebaikan dan keburukan yang kita pernah buat.

Yang pastinya, bila kita buat baik pada orang. Orang akan mendoakan yang baik-baik untuk kita. Sahabat saya tu memang baik orangnya. Dulu, saya tak sukakan dia. Tapi dia pula tak berhenti buat baik dengan saya.

Keras-keras kerak nasi, bila kena air lembut juga kan?

Tipulah kalau sahabat saya tu sempurna tingkahnya. Mana mungkin manusia biasa macam dia tak melakukan kesilapan. Tapi saya belajar menerima kesilapan dia kerana sayangnya saya pada dia sudah melebihi dari rasa marah dengan perlakuannya terhadap saya.

Saya sayangkan dia kerana Allah s.w.t. :D

Jangan pandang remeh dengan perkara yang kecil. Buatlah baik dengan manusia.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud: "Sesiapa yang mengerjakan kebaikan walau sebesar zarah, nescaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan sesiapa yang mengerjakan kejahatan walau sebesar zarah, nescaya dia kan melihat (balasan)nya pula". (Surah al-Zalzalah 99:7-8)
Previous
Next Post »

6 Comments

Click here for Comments
Cik Tieka
admin
December 28, 2013 at 6:23 PM ×

salam kak Tia..selamat ptg :) .. baik sungguh kwn akk tu.. "sesuai jadikan menantu" .. hehe..promote nampak? :P .. untunglah kak, dpt sahabat mcm tu..pasal mesin tu, sy rasa dia ada bakat yg terpendam kot ..huhu

Reply
avatar
M Fizan
admin
December 28, 2013 at 8:02 PM ×

perkara yang kecil tu mungkin besar bagi orang lain. tambah2 perkara baik.:)

jemput baca cerpen :)
http://nazlifestory.blogspot.com/2013/12/kisah-faniz-eps-1.html

Reply
avatar
December 28, 2013 at 9:23 PM ×

hmm. df ade pngalaman buruk tentang sahabat.
hmm sedih rasanya bila nak cerita hmm ^^

Reply
avatar
December 30, 2013 at 5:18 PM ×

hai awak . kenal kita lg tak?

Reply
avatar
ana fatihah
admin
January 1, 2014 at 3:19 PM ×

Sahabat yg baik susah nak carik sebenarnya. Tapi,sama2 lah kita berusaha utk jadi sahabat yg baik ye. :)

Reply
avatar
Amanina Mads
admin
January 4, 2014 at 10:36 PM ×

bila dok serumah macam2 perangai kita boleh tau tp kira bagus juga la kwn tia sbb rajin membasuh baju

Reply
avatar