Tips Sedapkan Ikan Bilis


Di hari-hari terakhir berpantang haritu, sempat gak duduk dengan MIL. Menu berpantang tak lain tak bukan IKAN BILIS. Takdelah selalu tapi dalam seminggu tu mesti ada bilis.

MIL ada gorengkan bilis untuk aku. Masa tu aku rasa macam eh sedaplah ikan bilis yang mami goreng ni. Tak macam yang selalu aku makan. Tanyalah bubuh apa dalam bilis. MIL kata takde apa. Buh bawang besar dengan ajinomoto sikit. Tu je.

Laa, aku ingatkan letak apalah. So, aku pun try buat. Ajinomoto tu letak sikit je. Kurang dari secubit. Sikit je sikit. Kalau tak nak bubuh ajinomoto, boleh ganti dengan serbuk HEBAT HEBAT RASA MAGGIE CUKUP RASA. hihi. Sikit je tau.

Gorengkan dulu bilis. Agak-agak bilis dah nak masak, bubuh lah bawang besar yang dah dihiris. Kacaukan. Lepas tu perasakan. Bila bilis dah garing, angkatlah.

Bilis ni sedap dimakan dengan nasi yang panas-panas. Jadi lauk nasi lemak ke, nasi goreng ke. Memang sedap.
Previous
Next Post »

4 Comments

Click here for Comments
August 16, 2017 at 2:03 PM ×

wow boleh try ni, kak suka mkn ikan bilis ni, lagi-lagi kalau goreng sama lada fuhh sadappp hahhaa

Reply
avatar
Junzie
admin
August 25, 2017 at 1:31 PM ×

bila jarang2 mkn ikan bilis, nmpk sekeping gmbr ni pun rasa nak mkn kosong juga dgn nasi putih =)

ju dtg blogwalking lepas lama offline blog =D sihat slalu tia dan family, amin ya rabb =)

Reply
avatar
Daddy KK
admin
September 12, 2017 at 4:30 PM ×

Hello, hope boleh follow balik blog saya dan lihat produk merawat ekzema. tq!

Reply
avatar