Bahaya anak terlebih guna gadget. Jangan biarkan


Lama tak update pasal anak. Sekarang Asyraf dah setahun 9 bulan. Makin handsome dan cerdik macam mak dia. Tapi makin menguji keshabaran aku pulak. hmmm hmmm -_-

Dia sekarang dah boleh faham banyak apa yang aku cakap. Arahan mudah pun boleh follow. Suruh kutip sampah dan buang terus ke tong sampah. Dia buat.

Cumanya aku ada buat mistake sikit. Asyraf ni manja. Kuat nangis. Asyik nak bedukong. Aku ni pulak dah masuk fasa tak larat nak mengangkatnya. Demi nak mendiamkan dia, aku mula bagi phone dengan harapan dia stop nangis dan hepi tengok katun.

Tapi kan. Phone ni bahaya betul lah bila anak dah mula suka. Dia akan minta lagi dan lagi. Aku pula dah lah buat silap. Pi lagi tambah silap bagi biar je dia main sensorang. Ngok ngek sikit, nah nahhh Omar Hana. Aku hulur phone. Benda ni jadi tiap hari.

Sampai satu masa tu. Aku rasa dia dah bosan tengok youtube. Asyik ulang benda yang sama je. Dia menangis teruk suruh aku tukar channel. Tapi semua yang aku tukar semua dia tanak. Menangis, meraung. Buntu aku.

Last-last aku buat keputusan nak stop handphone dan youtube ni. Sebab dah tak boleh nak kawal. Dah overdose rasa. Asyik nak phone je. Memang kena buat sesuatu.

So first day nak latih dia **NO PHONE**, masa dia nak phone tu. Aku direct cakap tak boleh Omar Hana dah. No. Tak boleh. Kenottt. Punyalah dia menangis hempas badan atas lantai. Tapi aku pujuk bebaik. Ajak gi makan. Dia tak nak. Aku kata aku nak jalan. Nak ikut tapi sambil nangis-nangis suruh aku dukung.

Hari pertama tu memang phone aku simpan. Kalau tengok pun, 100km jauh dari pandangan dia. Tiap kali dia nak handphone, aku kata tak boleh. Tengok dekat tivi ada. At least dekat tivi play berapa minit je.

Aku latih dia tiap hari. Sampailah sekarang dia dah tak ingat phone dah. Bukan tak ingat sangat tapi syukur tak macam awal-awal tu. So lepas ni aku kena beringat lah. Tak bagi guna langsung pun tak boleh sebab dari Omar Hana juga dia pandai nyanyi. Siap hafal lagi. Cuma tu lah. Tak terkawal.

Aku tak boleh nak kata cara aku ni betul. Setiap mak bapa mesti tau apa yang the best untuk anak dia kan. Aku pun masih dalam proses nak mendidik anak. Kalau boleh, aku nak bagi didikan yang terbaik.

InsyaAllah.
Previous
Next Post »