Selepas Putus Cinta , Lebih Baik atau Sebaliknya?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum ..

Saya pun tak pasti samada sekarang musim putus cinta atau apa. Tapi rakan-rakan sekeliling ramai mengadu percintaan yang terbina putus tanpa sebab yang munasabah.


Cerita Putus Cinta 1 :

"Pada mulanya , saya yang tinggalkan dia atas sebab dia yang kurang menghargai perasaan saya. Seolah-olah saya hanya berharga bila dia perlu. Bila saya tak diperlu , dibuang saya jauh-jauh. Tak diendah perasaan saya. Pendek kata , habis madu sepah dibuang. Hanya saya yang beria mempertahankan hubungan kami , sedangkan dia hanya tahu menyakitkan hati saja.


Selepas beberapa hari kami putus , baru saya tahu rupa-rupanya dia memang curang dengan saya. Apa yang menyakitkan hati saya ialah bila saya tahu dia curang selepas kami berpisah. Itu bermakna dia sudah awal-awal mempermainkan saya. Saya tak kesal berpisah dengan dia. Langsung tidak! Sekurang-kurangnya saya tahu siapa dia yang sebenarnya."


Cerita Putus Cinta 2 :

"Saya tak tahu apa punca sebenar kami berpisah. Saya setia dengan dia. Tapi apa yang saya dengar selepas kami berpisah betul-betul menyakitkan hati saya. Rupa-rupanya dia curang lebih awal sebelum kami putus. Saya masih ingat lagi bila dia awal-awal memberitahu saya andai terlihat dia bersama perempuan lain , jangan bersangka buruk. Itu adalah sepupunya. Semenjak dia "menyediakan payung sebelum hujan" itu , saya memang sudah mula tak sedap hati. Sepupukah bila mereka bertukar-tukar jaket? Dia memperlakukan saya seperti budak kecil.


Dia sentiasa mengingatkan untuk tidak curang dengan dia. Tapi sekarang siapa curang siapa? Ternyata sepupu yang dia katakan itu adalah kekasihnya. Memang dia sudah curang dari awal. Hanya saya yang lambat menyedarinya. Dan kini , perasaan saya diuji bila selalu terserempak dengan dia bersama kekasihnya itu. Saya hanya menahan hati melihat mereka. Mujur ada rakan-rakan yang sentiasa di sisi untuk memberi kata-kata semangat."


Cerita Putus Cinta 3 :

"Saya tak pernah sesalkan perpisahan kami. Keputusan untuk meninggalkan dia bukanlah hal yang patut disesali malahan saya bersyukur kerana diberi kekuatan untuk meninggalkan dia walaupun sayang yang tersemai dalam hati sudah semakin kuat. Selepas kami berpisah , saya dan dia memang terus tidak berhubung. Dia yang memilih jalan itu. Saya hanya menurut kerana sejujurnya tiada dendam dalam hati ini.


Kami putus sewaktu cuti semester sebelum semester seterusnya bermula. Saya agak terkilan bila mendapat tahu dia sudah punya pengganti. Saya tidak marah. Tapi perlukan secepat itu? Teringat saya kata-kata dan janjinya dulu. Andai kami berpisah , saya adalah perempuan terakhir yang ada dalam hidupnya. Takkan ada pengganti. Sekarang apa sudah jadi dengan janji-janji itu? Kosong ...


Kemudian saya diuji lagi bila terpaksa menghadap dia dan kekasih barunya di hadapan saya setiap hari kerana kami ditakdirkan untuk berada dalam satu kelas yang sama sehingga enam semester iaitu tiga tahun. Pada mulanya memang agak susah. Tapi lama kelamaan , saya mula sedar. Apa yang berlaku antara saya dan dia adalah yang terbaik. Dan sekarang hikmahnya sudah jelas di depan mata saya. Andai benar dia jujur dan ikhlas dengan saya , sepatutnya dia berusaha untuk mempertahankan cintanya. Bukan membuangnya dengan begitu mudah."


Cerita Putus Cinta 4 :

"Dialah lelaki pertama yang saya sayang walaupun dia bukanlah cinta pertama saya. Saya sebenarnya memang sudah sedia maklum dia adalah lelaki yang suka mempermainkan hati wanita. Tapi kerana sayang , saya cuba bertahan dengan dia. Berkali-kali dia ketahuan curang dengan saya. Berkali-kali itu dia memohon maaf. Dan berkali-kali itu jugalah saya menerima dia semula. Saya lakukan semua itu dengan harapan dia akan berubah dan tinggalkan semua perangai buruknya.


Ternyata saya silap. Saya sedar , kesabaran manusia ada batasnya. Dan kesabaran saya juga sudah sampai ke tahapnya. Tahap itu sudah pun dia lepasi dengan harapan saya akan menerimanya lagi. Tidak! Hati saya bukan patung untuk dijadikan mainan. Lebih baik saya dan dia berpisah daripada saya sendiri yang tahan hati dengan perangainya yang entah bila akan berubah.


Saya cuma boleh berdoa semoga dia dipertemukan dengan seseorang yang boleh mengubahnya. Andai dia berubah dan mahu kembali pada saya , maaf. Sejujurnya hati ini sudah tertutup. Biarlah dia mulakan kehidupan barunya yang sudah berubah itu bersama orang lain. Dari situ dia akan mula belajar untuk menghargai."


**********************************

Bukan mudah untuk bangun semula dari kekecewaan. Ianya mengambil masa. Tapi jangan terlalu manjakan hati untuk terus-terusan hanyut dengan perasaan kecewa. Bangunlah dari kegelapan. Carilah cahaya yang menantimu di depan sana. Jangan biarkan dirimu hanyut dalam kegelapan yang hanya menambah luka.


Yakinlah , cinta Allah S.W.T adalah cinta yang kekal abadi. Cinta manusia sentiasa dipenuhi dusta , tapi cinta Allah S.W.T indah rasanya..


Previous
Next Post »

15 comments

Click here for comments
Eyda Syahida
admin
January 27, 2013 at 6:33 PM ×

hey you! sabar dear :')

Reply
avatar
najihahfara
admin
January 27, 2013 at 7:18 PM ×

biasanya lepas putus cinta sangat x ok tapi perlukan masa. lepas pada tu baru boleh move on macam biasa :)

Reply
avatar
Anonymous
admin
January 28, 2013 at 12:11 PM ×

huhuhu.sedihnya.sy pun mcam dlm cite tu jgak.sbr jelah.....

Reply
avatar
Nur Hidayah
admin
January 30, 2013 at 8:42 PM ×

salam...
jemput singgah~

anda ditag :

http://gilapotato.blogspot.com/2013/01/fivers-hijabis-giveaway-ii.html

Reply
avatar
Encik H
admin
February 11, 2013 at 6:41 PM ×

kemampuan seseorang untuk bangkit tu bergantung pada kepercayaan orang lain terhadap dia..

banyak kali alami situasi camni..tapi Alhamdulillah la..still ada strong will utk moving on..

Reply
avatar
Anonymous
admin
March 21, 2013 at 4:55 PM ×

cediyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

Reply
avatar
Anonymous
admin
April 1, 2013 at 4:10 PM ×

Bersabar la,lbh baik mgetahui dari awl,drpa dhujung crta yg entah kmna...

Reply
avatar
Anonymous
admin
May 25, 2013 at 4:03 PM ×

rata-rata pisah sebab ada pasang lain...nampak sangat tak setia. jangan bagi peluang pada orang macam ni.

kalau pisah sebab halangan lain tu masuk akal sikit, ni tak. memang curang habis

Reply
avatar
Anonymous
admin
June 3, 2013 at 10:48 AM ×

for my story..its different..dia mtk ptus dgn alasn his mom xnk org jauh...2 years kitorg together..just sia2 mcm tu je..& after 2 years break up..bru thu kbnrnnya..yg dr awal knl..memg dia x jjr.. the truth is, dr awl knl lg memg dia dh brniat nk menipu..

for me, ptus cinta biase..rmai org lalui..even ad org yg lg truk..but, bila thu dia x prnh jujur..sy ditipu, dipermainkan, & dipijak2 maruah..its yg buat rasa mcm skit sgt2..no words can describe it..

memg sush nk lupakan..tp kita kne kuatkn smngat..ske atau x..kita kne kuat..move on..even sometimes, still cry on..tp kne ingat..Allah slalu ad..so, menngadu pd Nya..insyaAllah..akn dpt ktenangan dr situ..

Reply
avatar
Anonymous
admin
June 5, 2013 at 8:33 AM ×

Sy pn sedih sgt.. sy bru putus cinta.. sy sygkn dia.. kami putus ms smbut besday sy... Sy ngaku sy byk buat kesilapan.. tp kslpan sy xde la kes bsr mne pon.. entahla ssh nak ckp.. hnya Allah sj yg tau.. tp sy still mghrap dia lg.. ssh tuk sy trima org lain.. slagi sy mmpu tggu sy tggu..

Reply
avatar
Anonymous
admin
September 12, 2016 at 3:43 PM ×

Sy pun bru putus cinta...mmng sy yg tinggal kn dy sebab dy lain sngt dri dlu. Sy mrah sngt lepas tau cerita dri kwn sy..kwn sy crita yg dy tnya kwn ex sy dy ckp kau mau tay ka si fung lps tu tiba2 ex sy tu dy ckp sy mau!hah apa mksud dy sy tda fhm..jdi sy mrah lps tu dy cri sy dn msa tu sy tgh mrah psl hal tu .dy pun mrah dgn sy psl sy slalu mrah dgn dy tpi dy tda tau knpa sy mrah.lps tu sy bwa break...hri kmi break tarikh dy 08/09 jam 6 kmi break jam 9 dy sda ada girlf bru..waduh skit hti sy .lps tu dy dngn girlf bru dy tu bru cpl 2 hri sda break .lps tu tnpa sb dy block sy dan kwn2 sy.sy mnyesal sngt knpa la sy tda ubah gya sy ni dri dlu...klau sy sda ubah msti dy tda bgini kn?...hmm..

Reply
avatar
suzela sinin
admin
September 17, 2016 at 2:42 PM ×

Sm la awk, tp sy bg dy ms 2buln tuk pastikan ap dy bwt tu btl tau x...

Reply
avatar
Anonymous
admin
September 17, 2016 at 2:44 PM ×

Sm la awk,.sy sush nk trima kenyataan, tp sya bg dy ms 2buln tuk dy btl2 putus ngn sya taw x

Reply
avatar
suzela sinin
admin
September 17, 2016 at 2:45 PM ×

Sm la awk, tp sy bg dy ms 2buln tuk pastikan ap dy bwt tu btl tau x...

Reply
avatar