Apps Jimatkan Bateri Telefon Bimbit

Assalamualaikum.

Aku ada terbaca entri Tutorial Lock Message & Gambar, Etc. Untuk Android dari blog Ary sekaligus mencetuskan satu idea pada aku untuk berkongsi salah satu apps yang tak pernah aku lupa nak istall dekat telefon bimbit.

Sebelum tu, aku nak cerita sikit. Aku ada habit suka reset telefon bimbit. Kenapa? Panjang ceritanya. Tak apa. Aku ringkaskan.

Dalam handphone aku tu, tak adalah banyak sangat apps yang aku download dari Play Store. Aku ni jenis simple. Segala theme pun aku tak guna. Apps yang mana aku rasa penting, tu jelah yang aku install. Tapi kadang-kadang aku ni pun satu hal juga. Suka install apps yang entah apa-apa. Lepas beberapa jam, aku mula sedar yang bateri handphone aku jadi cepat low. Tak macam biasa.

Dah mula lah aku tuduh apps yang baru aku install tu. Konon, apps yang baru di install tu sedut bateri aku. Tu yang cepat habis. Ni info yang aku sendiri tak pasti sahih ke tidak. Aku cuma buat kesimpulan sendiri memandangkan ianya berlaku di handphone aku sendiri. Ada sesetengah apps, dia akan kuat makan bateri telefon bimbit.

Entah betul ke tidak, aku tak pasti sangat.

Jadinya, aku buat penyelesaian sendiri. Reset handphone aku. Maknanya, semua data dalam handphone akan terpadam. Aku tak kisah sebab isi kandungan dalam handphone aku tu bukannya ada banyak sangat. Lagipun, segala apps boleh dicari balik dekat Play Store.

Lepas dah reset bagai, hasilnya telefon bimbit aku jadi suci bersih. Tak ada lagu, tak ada gambar, tak ada apps yang di install mahupun download. Bersih. Kosong. Konon-konon, kalau dah tak ada apa-apa dalam handphone tu, bateri akan jadi lambat habis. Tu konon jelah. Aku memandai buat andaian sendiri.

Entah macamana aku boleh berkenalan dengan battery saver ni. Aku tak ingat. Jadi, untuk menambah jangka hayat bateri telefon bimbit. Aku cari apps battery saver. Ada banyak jenis yang akan muncul di skrin. Sudah semestinya kita nak battery saver yang betul-betul berkesan kan?

Mula-mula tu memang payah sikitlah nak cari yang betul-betul menampakkan kesannya. Aku sendiri dah guna beberapa jenis battery saver tapi semuanya macam mendukacitakan. Lepas cuba beberapa jenis battery saver, akhirnya aku jumpa satu jenis yang mana ianya berfungsi macam yang aku nak.


Aku suka iBattery ni. Kesannya memang boleh nampak. Kalau sebelum ni aku kena charge handphone sampai 2-3 kali sehari. Tapi lepas install benda alah ni, aku charge handphone pun sekali je sehari. Maknanya, aku puas hatilah kan?

Cara nak gunakannya pun senang. Cubalah. Aku cuma mencadangkan memandangkan aku sendiri dah pernah guna. Mungkin ada yang akan kata "kau bukannya guna sangat pun handphone. Sebab tu battery boleh jimat."

Betullah juga. Tapi aku tetap guna whatsapp, wechat, opera mini surf internet. Dan, aku tak install banyak apps. Yang mana aku rasa penting, itu jelah yang aku simpan.

Previous
Next Post »

4 Comments

Click here for Comments
Ezad Skytech
admin
June 4, 2014 at 2:01 AM ×

geram kalau phone cepat sangat habis bateri kan...huhu

Reply
avatar
ary_lee
admin
June 4, 2014 at 8:38 PM ×

senang je kalau nk bateri tahan lama. off je phone tu. on balik bila nak call je. confirm tahan 4-5 hari. HahahahaXD

Reply
avatar
June 18, 2014 at 3:54 PM ×

serius okay eh kak? Haaaa, nanti Syaa cubaaaaa

Reply
avatar
ANIM
admin
June 27, 2014 at 6:50 AM ×

Boleh try ni. Batteri hp kak selalu kong waktu2 pentinh

Reply
avatar