Merasa Jeruk Asam Boi

Assalamualaikum

Semenjak dua menjak ni, ramai pula yang "pung pang" cerita sana sini pasal mangga jeruk asam boi lah, pelam asam boi lah. Meleleh juga dibuatnya bila tengok gambar-gambar yang di pos. Apa tak meleleh kalau aku ni hantu asam-asam. Tak sedar diri lagi tu kurang darah. Masih juga nak mengerjakan mangga.

Ibu selalu marah juga bila nampak aku makan mangga macam tak ingat dunia. Aku dengan sorang mak cik aku sebelah ayah memang suka sangat makan benda-benda asam ni. Tapi aku dah cuba juga kurangkan.

Cuma sekarang aku tak menahan nak merasa mangga jeruk asam boi tu. Memandangkan adik perempuan aku ada beli asam boi kelmarin, aku dengan rasa terujanya berdesup lari masuk dapur cari mangga yang dibawa balik dari kampung baru -baru ni. Syukur aku jumpa sebiji. Bolehlah nak merasa kan.



Ada bahan yang kurang sebenarnya. Bahan yang memedaskan. Apa eh? Cili api kalau tak silap. Aku tak letak sebab aku tak makan pedas. Bukan alergik. Tak menahan je.

Dan hasilnya? Boleh tahanlah. Tak lah marvelous sangat. Tak lah juga rasa sedap nak meninggal bak kata cik epal dalam blog beliau. Bolehlah. Mungkin sebab salah aku juga. Main campak je bahan-bahannya. Berapa sudu gula berapa sudu garam pun aku tak kira dah. Main taram je.

Oh tapi aku ada campur sikit mangga yang dah masak. Perghh! Yang tu memang sedap. Rasa asam boi dia, rasa masin dia, rasa sejuk dia. Awesome betul rasanya. Lepas ni aku nak buat guna mangga yang dah masak lah.

Resepinya, boleh cari dekat google eh. Sebab aku punya stail memang main campak je. Asal ada garam, gula, asam boi, mangga, peti sejuk. Haa, aku gaul sebati je semua lepas tu masuk dalam peti sejuk. Lepas berjam, baru aku makan. Tak sabar punya pasal lah tu.

Aku suka resepi ni sebab mudah dan ringkas. Sebelum ni aku beli je jeruk dari luar memandangkan aku tak reti nak membuatnya. Tapi desas-desus yang aku dengar, dorang ada guna satu jenis gula tu yang tak berapa nak elok untuk kesihatan. Aku pun tak ingat dah. Malas nak google ni sebab ibu kejap lagi nak balik bawa tilam baru. Aku excited sebab tilam tu untuk aku. Thats why lah macam terkinja-kinja ni nak menyiapkan entri.

Okeylah, cukup dulu kali ni. Karang aku sambung lagi. Jaga diri.
posted from Bloggeroid
Previous
Next Post »

3 comments

Click here for comments
Diana Rashid
admin
October 24, 2014 at 1:59 PM ×

kena bubuh cili jugak sikit.cili tu yang buat sedap nya..dia punya bahan utama tu...hehehe

Reply
avatar
October 24, 2014 at 4:19 PM ×

hmmm..
yupp ni entry ke 3 pasal jeruk ni huhuu
mya lg suka cicah2..
ni dari xteringin boleh jd kecuq ayaq liuq ni....
femessss.

jemput bw entry baru xberapa nk baru kita
http://myaleo.blogspot.com/2014/09/maryamjameela-bt-juleofauzl.html

Reply
avatar
October 25, 2014 at 2:19 PM ×

Teringin zumal nak buat juga ^_^

Reply
avatar