Bukan Mr.Istikharah Semata-mata

Assalamualaikum.

Semalam tengok cerita Mr. Istikharah. Mula-mula malas juga nak ambil tahu. Tapi orang dekat rumah beria nak tengok. Kena tengok sekalilah jawabnya. Tak sangka pula jalan ceritanya best. Apa yang penting, ada ibrah (pengajaran) yang boleh diambil dari cerita tu. Ambil yang baik, buang yang buruk.

Betul lah kan.

Kadang, apa yang kita nak ALLAH tak bagi. Bukan sebab tak sayang. Tapi sebab sayanglah ALLAH tak bagi. Kita ingat ianya baik untuk kita. Padahal, ALLAH lebih tahu ianya akan bagi mudarat pada kita.

“…. Boleh jadi kalian membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagi kalian. Dan boleh jadi kalian mencintai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kalian.Allah Maha mengetahui kalian tidak mengetahui.” (QS. Al-Baqarah 216)

Lumrah manusia nakkan yang terbaik. Tapi tak pernah pun muhasabah diri untuk berubah jadi baik. Berangan je lebih. Nak suami ustaz lah. Nak isteri ustazah lah. Tak salah nak mengharapkan yang terbaik. Cuma, untuk mendapatkan yang terbaik, kan lebih elok kalau kita yang mulakan langkah menjadi baik.

Jodoh kita sedang berusaha menjaga dirinya di sana. Menjaga hatinya. Menjaga hubungannya dengan ALLAH. Tapi kita? Sibuk nak layan semua. Sibuk nak meluahkan cinta pada orang yang belum tentu jadi pasangan kita. Adilkah?

Tiada istilah terlambat untuk berubah selagi masih diberi peluang bernafas. Muhasabah diri banyak-banyak. Moga ALLAH beri kita kekuatan. Semuanya kerana ALLAH.

Previous
Next Post »

1 Comments:

Click here for Comments
FiZ
admin
October 27, 2014 at 10:56 AM ×

Betul tu. Makanya kita kena la berubah dulu untuk dapat yang terbaik. Salam kenal :)

Congrats bro FiZ you got PERTAMAX...! hehehehe...
Reply
avatar