Bila Sahabat Hangat Bercinta

"Kak, kau kata kau tak suka tengok orang berkapel. Habis tu, kenapa kau masih berkawan dengan si Anis (bukan nama sebenar)? Dia pun tengah kapel sekarang kan?"

Adik, aku memang tak suka kapel-kapel ni. Tapi, siapa aku nak menghukum mereka? Lagipun, Anis kawan aku. Takkan aku nak terus buang dia dari hidup aku cuma sebab dia tengah kapel?

Manusia mana yang tak buat silap. Semua orang buat silap. Termasuk Anis. Bila suatu saat dia ditinggalkan oleh kekasih dia, aku yakin waktu tu dia perlukan seseorang untuk bimbing dia ke jalan benar.

Walaupun sekarang ni dia lebih memilih kekasih dia berbanding aku, takpe. Aku cuma boleh doakan semoga Allah berikan dia petunjuk. Aku akan sentiasa ada untuk dia. Itulah fungsi kawan. Bila ada kawan lain buat silap, jangan terus buang dia dari hidup. Percayalah, Allah tengah menguji keduanya. Menguji hubungan persahabatan tu.

Kawan yang baik, akan terus menerima baik buruk kawannya. Bukan menjaja keburukan kawannya pada orang lain ketika mereka lagi sedang berselisih faham.

posted from Bloggeroid

Previous
Next Post »

2 comments

Click here for comments
Diana Rashid
admin
October 31, 2014 at 3:47 PM ×

Ye betul..kita sebagai kawan patut bimbing dia..bukan pinggirkan dia..

Reply
avatar
Gee Lion
admin
November 1, 2014 at 2:34 AM ×

Saya juga pernah melakukan kekhilafan yang serupa.
Alhamdulillah, kawan saya masih menerima diri ini seadanya.

Reply
avatar