Strategi dapat harga murah ke?

Kelmarin aku berpeluang untuk turun ke 1 Borneo. Tujuan asal, jumpa kawan-kawan. Tujuan sampingan, nak tukar tempered glass dan beli casing baru untuk Samsung J2 aku ni sebab tempered glass yang asal dah banyak sangat crack. Handphone aku ni entah dah berapa kali jatuh gedebuk. Syukur masih bernyawa. Cuma, lepas jatuh memang ada kesan crack lah pada tempered glass.

Memandangkan retak dah mula berjangkit sampai menggangu pandangan, aku plan nak tukar baru lah. Tempat aku selalu pergi, 1 Borneo tingkat 2. Nama kiosk tu R&R Mobile. Agak murah jugalah bagi aku sebab dah berapa kali aku ke situ. Dah boleh cop sebagai loyal customer dah. Tapi pekerja dekat situ asyik bertukar. Susah sikitlah. Kalau dapat pekerja yang memang dah biasa dengan kita, comfirm dapat best price punya.

Jadi, aku pergilah kiosk tu. Tanya ada tak tempered glass untuk Samsung J2? Dia kata ada, harga RM20. Tapi dia cadangkan pada aku suruh pakai tempered glass yang Diamond punya. Harga pun tetap RM20. Yang Diamond ni, aku dah pernah pakai dulu. Tapi sebab aku menyampah betul tengok manik-manik halus dekat skrin telefon bimbit aku, so kononnya itulah pertama dan terakhir kali aku pakai tempered glass Diamond.

Tapi penjual tu kata, kalau pakai yang Diamond ni okey sikit. Kan kita selalu sentuh-sentuh skrin handphone. So, kalau pakai tempered glass yang jenis diamond. Cap jari tak nampak dah dan permukaan skrin macam lagi licin. Aku tanya juga, tempered glass yang jenis clear ada? Dia kata ada tapi elok pakai yang diamond sebab harga tetap sama. Lahai. Aku ingatkan boleh dapat harga murah sikit kalau nak beli yang clear tu.

Aku tanyalah, boleh kurang lagi tak harga tempered glass tu? Dia kata tak boleh sebab harga asal RM39 tapi dia bagi aku harga student, RM20. Aku tau, tu trik dia aje. Aku tak buat keputusan lagi nak beli ke tak tempered glass tu. Aku tanya pula ada tak casing untuk Samsung J2 ni? Dia kata ada.

Ada dua jenis casing dia bagi aku tengok. Satu jenis yang ada ring macam stand dekat belakang casing tu. Agak tebal jugalah bagi aku. Tapi casing tu selamat kot kalau pakai terutama sekali kalau yang jenis suka bagi jatuh handphone. Lebih kurang macam dalam gambar yang aku ambil dari google di bawah ni. Tapi yang penjual tu bagi, ada gambar cartoon dekat belakang. Lagilah aku tak nak. Harga dia bagi RM15.



Lepas tu ada satu lagi jenis casing dia bagi tengok. Yang satu ni macam yang aku nak. Nak kata getah, tak juga. Nak kata plastik, tak juga. Tapi dia jenis yang bukan keras. Boleh dibengkokkan. Tak ada warna sebab transparent. Dan lagi pula, ringan dan nipis. Sesuai sangat dengan citarasa. Sebab aku tak suka casing yang tebal-tebal. Rasa macam menyusahkan aku je. Harga dia RM10. Boleh tahanlah.



Aku cuba masukkan handphone aku dalam casing tu. Dapat je masuk, dalam hati aku kata. "Aku nak ni." Aku terus bagitau penjual tu, aku nak angkat casing ni. Dia tanyalah. Tempered glass? Aku kata, tak payahlah. Lain kali je. Lagipun, tempered glass yang dah retak tu aku rasa macam masih okey kot. Badan handphone aku ni je yang nak protection sikit. Kesian betul aku tengok.

Masa nak bayar tu, tetiba ada satu lagi penjual dekat situ cakap dekat aku. "Nak beli casing juga kan. Kalau ambil tempered glass tu sekali dengan casing, boleh bagi RM25." Laju je otak aku kira-kira. Harga asal, casing dan tempered glass RM30. Tapi dia bagi diskaun. Untuk dua benda tu, RM25. Aku terus kata, "OKEYLAH". Lalu, tempered glass aku yang dah retak itu akhirnya dapat berganti. Casing transparent idaman pun, berjaya dimiliki.

Tak pastilah aku samada itu strategi untuk penjual turunkan harga atau macamana. Sebab aku ni tak pandai sangat tawar menawar. Atau mungkin, rezeki baby kot. Hikss!

posted from Bloggeroid

Previous
Next Post »