Alahan, mengidam masa mengandung

Soalan yang biasa aku terima,

"Tak muntah-muntah ke?"

Alhamdulillah. Kalau setakat mual beberapa kali, muntah beberapa kali tu adalah juga. Tapi tak kerap. Alahan pun tak banyak. Cuma ada beberapa bauan yang aku tak boleh nak hidu sangat. Terutama sekali losyen yang aku suka sangat hidu baunya sebelum mengandung. Sekarang dah mengandung ni dah tak tahan kalau terhidu. Terpaksa simpan dalam almari dulu.

Kalau bab makanan, pun tak ada alahan. Alhamdulillah. Banyak boleh makan. Cuma kadang tu tak lalu nak makan nasi. Tekak macam tak boleh nak terima. Kena ganti yang lainlah. Kalau tak, perut meragam asyik lapar. Nanti mulalah rasa nak makan itu, nak makan ini. Biasalah. Bila dah mula lapar, macam-macam benda yang nak dimakan.

Kalau bab mengidam, tak adalah teruk sangat. Tapi nak makan itu nak makan ini tu ada. Pernah masa awal-awal tahu mengandung tu, tekak terasa nak makan laksa penang. Aku call suami minta tolong carikan. Tapi dia pun tak tahu. Semua kawan aku tanya mana tempat terdekat ada jual laksa. Semua pun tak tahu. Aku dah sampai tahap google lagi semata-mata nak cari laksa tu.

Bila terasa semua usaha tu macam tak ada hasil, boleh pula mengalir airmata ni sebab rasa nak makan laksa masa tu terlalu sangat. Mulalah aku jadi sensitif. Tapi rezeki anak. Suami call kata dah jumpa laksa. Perasaan gembira dia tu, memang tak terkata. Sambil usap-usap perut, cakap dengan baby.

Setakat ni, alhamdulillah. Apa aku nak makan, banyak yang dipermudahkan. Ada jugalah beberapa jenis makanan yang aku tak dapat nak makan. Samada tak jumpa cari atau pun memang aku tak dapat makan sebab di awal kandungan ni makanan kena jaga. Tak boleh nak makan semua. Jadi, kena bersabar biar lepas trimester pertama ni dulu.

Perasaan risau tu memang ada. Soalan yang kerap kali aku tanya pada ibu atau orang sekeliling,

"Macamana nak tau baby dalam ni sihat?"

Dan jawapan yang aku terima juga selalu sama.

"Kalau mak dia makan makanan yang sihat, sihatlah anak tu."

Sebenarnya nak suruh kita fokus jaga makan, jaga diri, banyakkan berdoa pada Allah. Kalau terlalu risau fikir pasal kandungan, takut mendatangkan stress pula. Bahaya tu. Jadi aku kena banyak muhasabahkan diri. Fikir yang positif je. Ibu sihat, anak sihat.

posted from Bloggeroid

Previous
Next Post »