Didik Hati Untuk Terus Kuat

"Kak , saya ternampak budak perempuan tu. Tapi saya hairan , kenapa dia pandang saya semacam."


"Kak , budak perempuan tu! Saya tak tau kenapa hati saya sakit bila tengok dia."


Actually , banyak "kak" lagi. Tapi rasanya tak perlulah saya senaraikan semuanya di sini. Saya sedia menjadi pendengar. Dan selalunya , adik-adik yang satu tempat belajar dengan saya ni suka bercerita dengan saya kisah-kisah mereka.


Salah satu kisahnya adalah ,


Saya tak tau apa ada dalam hati adik saya yang sorang ni. Tapi apa yang saya tahu , sebelum ni dia ada kekasih. Tapi kekasih dia ada perempuan lain. Lepas tu dorang putus. Allah bagi dia ujian bila awek baru kekasih lama dia tu , belajar satu tempat dengan dia. Tak menahannya , hari-hari dorang boleh terjumpa.


Bukan mudah untuk menerima semua tu. Tapi , tak susah juga untuk hadapi ujian dari Allah. Sebab Allah takkan menguji hamba-Nya melebihi kemampuan hamba itu sendiri.


Macam kes kawan saya tu lah. Mula-mula memanglah payah kena menghadap muka perempuan yang dah jadi kekasih baru pada si kekasih lama hari-hari. Tapi lama-lama semuanya akan jadi senang kalau kita yakin pada Allah bahawa itu hanyalah ujian.


Didik hati untuk menjadi lebih kuat menerima segala ujian. Jadilah wanita yang hebat menerima segala yang terjadi dengan redha walau hati terasa ingin menangis.


Kalau hari ni sedih , insyaAllah esok-esok bahagia menanti :)

Previous
Next Post »

2 Comments

Click here for Comments
April 23, 2013 at 11:06 AM ×

kalau saya pun tak tahu boleh bertahan ke tak :(

tp nasib baik kalau dgn yg dulu tu dah tak pernah terjumpa sampai skrg. hiks

Reply
avatar
reenapple
admin
April 23, 2013 at 11:59 AM ×

Aku pun sedang didik hati aku supaya redha dan belajar untuk tiada perasaan. =)

Reply
avatar