Buat Sendiri Lagi Terasa Kepuasannya

Assalamualaikum ..

Hari ni dah masuk hari ketiga kita berpuasa kan. Dan masuk hari ketiga ni jugaklah Tia tak jejakkan kaki lagi di mana-mana bazar yang ada di Sandakan ni. Maksudnya, santapan kami sekeluarga untuk berbuka adalah homemade (buatan sendiri).


Memang terasa kepuasannyalah bila masak sendiri ni. Boleh masak banyak-banyak. Kalau dekat kedai beli kuih seringgit tiga ketui macam tak cukup aje. Buat sendiri, jangan kata 3 ketui. Masak satu periuk pun boleh. Hahaa!


Selain tu, kalau buat/masak sendiri ni terjamin bersihnya. Yelah, kita sendiri yang masak kan. Mesti buat sehabis bersih punya. Oh! Yang masak sendiri ni dilebihkan kepada ahli rumahnya yang ramai okey.


Yang sendiri-sendiri tu, alahai.. Janganlah sedih-sedih sangat. Boleh je beli dekat bazar tapi ingat jangan membazir okey. Beli tu jangan beli yang macam 10 perut nak makan. Beragak sikit..


Okeylah, Tia nak pergi buat kuih ni. Sat gi ibu balik kuih tak siap, Tia lak yang siap. Hahaa! Hari ni kuih yang bakal kitorang pulun, kuih onde-onde atau jugak dikenali sebagai buah melaka atau juga putri mandi, cucur udang dengan ada satu kuih ni. Tak tau nama apa. Buatan sendiri dari isi daging. Cicah sos perhh~ Hahaa!


Tia nak bubuh inti banyak-banyak! Hahaaa~

Yeaa! Tia nak letak udang yang besar-besar. Hakhakkk~


Okeylah.. Tia rasa macam dah melebih ni. Maaf kalau entri agak menggugat keimanan. Hikhikhikkk.. Selamat berpuasa semua. Waktu berbuka di Sandakan hari ni pada jam 6.35 petang. Motif? Saja nak kasi jeles. Mweheheee~ Gurau :D


P/S : gambar dari google ..
Selamat berbuka..
Sekian...

Previous
Next Post »

43 Comments

Click here for Comments
bombay
admin
August 3, 2011 at 3:27 PM ×

terbaik..lamenye lagi nk buka..hehe..:)

Reply
avatar
Shaherah
admin
August 3, 2011 at 3:30 PM ×

tia jahat.. sengaja nak bg og jeles.. hahaha.. tp memang betul lar.. buat sendiri memang puas.. walau hodoh mcm mana pun hasil nyer.. tetap puas.. hahaha.. ^_^

Reply
avatar
cucu umie
admin
August 3, 2011 at 3:31 PM ×

hehe..ayie pon xpi bazar lg..semua masak ddkt rumah shje..hehe

Reply
avatar
August 3, 2011 at 3:31 PM ×

ok, nak onde-onde. peberet tu :P

Reply
avatar
Ummi
admin
August 3, 2011 at 3:34 PM ×

aduyai......umi nak nuat jemput2 jagung je ptg nih

Reply
avatar
Aisyah Aina
admin
August 3, 2011 at 3:35 PM ×

sama la...takde pergi bazaar lagi puasa ni....kuih buat sendiri lagi best :D

Reply
avatar
August 3, 2011 at 3:38 PM ×

akk suke buah melaka =)

Reply
avatar
AyiLarimA
admin
August 3, 2011 at 3:58 PM ×

memang mengancam keimanan orang yang b'puasa btol laa.. huhuhu.. Mira sokong cakap Tia tu.. masak kt umah lagi puas.. :)

aylliarimasiprincess.blogspot.com

Reply
avatar
August 3, 2011 at 4:00 PM ×

emang kalau buat sendiri terasa lebih nikmatnya..lagi sedap!huhu..jimat pun jimat

Reply
avatar
August 3, 2011 at 4:01 PM ×

ok . sanggat tergugat .. AHHA
btw rajin nya nak buat2 ni .. pegi ke bazar je .. hehe

Reply
avatar
adan
admin
August 3, 2011 at 4:03 PM ×

serius.. telan liur aku tgk gambar ni tia.. adoyai.. matik la..

Reply
avatar
Nurasyiqin
admin
August 3, 2011 at 4:18 PM ×

wah..rajin anak dara nih wat kuih..=p
tia mmg org sbh yer??kalo dtg sandakan nt blh la helo2 tia !! hik3

Reply
avatar
August 3, 2011 at 4:20 PM ×

dah lama tak makan onde onde..nanti nak g bazaar..beli ;)

Reply
avatar
Farhan Hanif
admin
August 3, 2011 at 4:27 PM ×

sedapnya buah melaka tu...=D

Reply
avatar
Lieyda
admin
August 3, 2011 at 4:29 PM ×

oh tia, ini mmg menggugat keimanan.hukhuk

Reply
avatar
Pn. Sheila
admin
August 3, 2011 at 4:33 PM ×

erm... sedapnya... lagi best lau bt sdiri kan...

Reply
avatar
August 3, 2011 at 4:38 PM ×

pandai tia buat kuih.. :)
bagus-bagus anak yang rajin..

Reply
avatar
August 3, 2011 at 4:41 PM ×

suke buah melaka+inti bnyk2..kalo buat sendiri boleh la lan tarok inti banyak2... best~

Reply
avatar
Ezay Hadry
admin
August 3, 2011 at 5:06 PM ×

aha buat sendiri lagi terjamin..jimat pun jimat..mahal tau kat luar tu..
besar udang..nak jugak!!

Reply
avatar
August 3, 2011 at 5:15 PM ×

gambar cucur udang itu sgt membakar jiwa hehehe harga kuih kat bazar putrajaya ade yg jual 4 keping RM 2.50, mahal giler :D

Reply
avatar
August 3, 2011 at 5:20 PM ×

nyum nyum!!!
sedapnyer!!!
na cket..huhu

Reply
avatar
aiman
admin
August 3, 2011 at 5:37 PM ×

buat sendiri best.. nak buat karipap.. semenanjung ni lewat sejam berbuka nya..

Reply
avatar
Bro ahmad
admin
August 3, 2011 at 5:42 PM ×

postkan kt klang tia..bro ahmad nakk buang air liur jap..puasa citer makanan wahhhhh

Reply
avatar
August 3, 2011 at 5:49 PM ×

bes tu tia :)

pernah mkn kuih taik itik ?


excellence!

Reply
avatar
Wanie
admin
August 3, 2011 at 6:05 PM ×

wanie pun tak jejak kaki kat bazar lagi sepanjang 3 hari ni..:) makan yang masak sendiri je..

Reply
avatar
Freaky
admin
August 3, 2011 at 6:22 PM ×

tia pandai buat kuih ke ? kuih ape tia pandai buat ? kekeke :P

Reply
avatar
August 3, 2011 at 6:46 PM ×

wah2 byknye kueh die.. y isi daging ti namenye pengedil eh? hihihi

skrg n msti tia dah kenyang makan.. org semenanjung tgh mlapar la lg.. sabar itu sprauh dpr iman :)

Reply
avatar
GaRy™
admin
August 3, 2011 at 7:01 PM ×

hehehe.. masak sendiri memang lebih terjamin dan best!! X)

Reply
avatar
echaRierie
admin
August 3, 2011 at 7:02 PM ×

Selamat berbuka tia :)
org sbh ea..samala kita

Reply
avatar
EYFAalias
admin
August 3, 2011 at 7:58 PM ×

eyfa tak reti masak. sob sob

Reply
avatar
August 3, 2011 at 8:37 PM ×

mmg la...
klo buat sendiri lgi nikmat...
n puas hati...^^

Reply
avatar
diana
admin
August 3, 2011 at 9:21 PM ×

nak pindah duduk sandakan la..:p

Reply
avatar
Cik Gee
admin
August 3, 2011 at 9:51 PM ×

yups betul tu, buat sendiri baru terase kenyang ye..

dah berbukak pon.. hehe!

Reply
avatar
Pyka Rahmat
admin
August 3, 2011 at 11:07 PM ×

onde onde tu kalau pyka buat habis dua tiga ketul gula pyka sumbat. nikmat gila haha

Reply
avatar
August 3, 2011 at 11:45 PM ×

baru hari ahad hari tu, adik wa buat onde-onde..
HUhuhuhuu....

Reply
avatar
August 4, 2011 at 7:35 AM ×

alamak, sy ternampak entri ni awal pagi..nsb baik tak menggugat hehe

sy suka mkn onde2..sedappp

Reply
avatar
August 4, 2011 at 7:26 PM ×

btol3... iejam n family pon buat sendiri... xpenah beli lg so far... nak suma buat... huhu~~~

Reply
avatar
anismelon
admin
August 4, 2011 at 8:55 PM ×

wah..pandai wat kue buah melaka..sedap je nampak..heeee

Reply
avatar
lilypelangi
admin
August 4, 2011 at 9:22 PM ×

memang puas la lau buat sendiri !


udang besar2 tu~

Reply
avatar
hira
admin
August 4, 2011 at 10:54 PM ×

seronok tengok cucur udang yang besar! fuhhhhhhhhhhhh~ sedap! hahaha :D

Reply
avatar
Nurnajwa
admin
August 4, 2011 at 11:11 PM ×

Kte baca ni mlm^^, klau tak hbis la terliur XD Hehehe

Reply
avatar
alif haris
admin
August 8, 2011 at 3:27 AM ×

hahah nasib baik skrg ni mlm .. takde r terliur negoknye haha

Reply
avatar