Boleh Tak Tutup Sikit??!

Assalamualaikum ..

Korang pernah berdepan dengan orang macam ni tak?


bersin


Yee! Bersin atau batuk tapi tak reti-reti nak tutup mulut. Bila dia bersin atau batuk tu habis bersembur semua keluar dari mulut dan hidung dia. Dah dia berpenyakit sekali dia sebarkan pulak penyakit dia dekat orang lain secara terbuka.

Bagi Tia, sikap tu sangat kurang beradab. Tak sopan. Just imagine, kita best-best sembang dengan dia secara berdepan tetiba pulak dia pi sembur semua dekat muka. Apa perasaan masa tu ek? Hahaa! Lu fikirlah sendiri.

Kepada ibu-ibu dan ayah-ayah di luar sana, didik anak-anak yang masih kecil untuk sentiasa bersopan. Ajar anak apa dia kena buat bila dia bersin atau batuk. Kalau dari kecil anak dah biasa, bila besar insyaAllah dia akan biasa jugak.

Sekian...

Previous
Next Post »

40 Comments

Click here for Comments
Zulfahmi
admin
August 14, 2011 at 9:32 AM ×

Ada jugak orang yang cakap sampai sembur2 air liur...

Cuba bayangkan

Ada sorang lelaki handsome ni datang mengorat u...
Cakap pun nak rapat2
Tiba2,
Satu titis air liur tertembak kat muka u...

Reply
avatar
anismelon
admin
August 14, 2011 at 9:35 AM ×

pernah ke..hurm..kalau bersin dekat anis tak pernah lg kot..mmg nak kene ar bersin dkt anis..weee..xde adab..

Reply
avatar
hira
admin
August 14, 2011 at 9:43 AM ×

tak pernah tapi sangat hampeh. huhu. guna la tisu sebaiknya~

Reply
avatar
Kancil 8349
admin
August 14, 2011 at 9:52 AM ×

hahaha....memang betul...kalau boleh tutup mulut ketika bersin dan batuk...tapi manusia sentiasa lupa...kalau kita tegur dengan baik...insya - Allah orang tersebut akan tahu....kalau diam2 je...orang tersebut ndak tahu...

Reply
avatar
Clara
admin
August 14, 2011 at 9:55 AM ×

clara bersin pndg tmpat len and cover hidung..

=)

Reply
avatar
August 14, 2011 at 10:00 AM ×

keroro selalu tak sengaja la camtu. sebab resdung ni xleh nak kawal sangat T___T

Reply
avatar
Apple Pearl
admin
August 14, 2011 at 10:16 AM ×

iukkkkk...apple pling anti lar org mcm 2..tlonglah!ish,geli glemen aku jadinye..

Reply
avatar
Aisyah Aina
admin
August 14, 2011 at 10:52 AM ×

hehe...tak pernah kena lg...tp kalau kena tu memang geram la....tak beradab langsung...

Reply
avatar
miErah halim
admin
August 14, 2011 at 11:04 AM ×

biasakn diri utk bawak tisu atau sapu tangan.
nanti xde la buat org lain xselesa dgn kita.

Reply
avatar
cik najihah
admin
August 14, 2011 at 11:16 AM ×

tau x pe tia..x senonoh kan

Reply
avatar
cik najihah
admin
August 14, 2011 at 11:17 AM ×

tau x pe tia..x senonoh kan

Reply
avatar
EYFAalias
admin
August 14, 2011 at 11:18 AM ×

sampai tersembur yg xboleh tahan tu

Reply
avatar
MerLe
admin
August 14, 2011 at 11:37 AM ×

x penah kena & x harap utk kena.. ptutnya bile dh rs nk bersin ke batuk ke, ttup je mulut tu sikit.. xde tisu ngn sapu tgn, ttup ngn tgn dlu.. pstu g la basuh tgn.. budak pra pn tau..ish3~

Reply
avatar
ArulchelseA
admin
August 14, 2011 at 12:05 PM ×

org tk tau malu tu tia..

*lama tk dtg blog sy ye..

Reply
avatar
Bro ahmad
admin
August 14, 2011 at 12:20 PM ×

bersin depan makanan pun ada..parah,lagi2 tukang masak..awal2 bro cabut lari

Reply
avatar
ZWAN SABRI
admin
August 14, 2011 at 12:34 PM ×

orang yang dok bwat macam ni, orang yang selfish.. x pikir langsung pasai orang lain.. HUHU


MySuaraBlog: Cahaya Matahari Rangsang Hormon

Reply
avatar
August 14, 2011 at 12:35 PM ×

ini tindakan di luar kawalan. kalau kali pertama bersin atau batuk untuk sesi itu, mmg x jangka dan sukar di kawal.

tapi kalau ia adalah untuk kali kedua dalam sesi yang sama dan tiada penutupan, itu mungkin diklasifikasikan biadap.

yang pasti, pertama itu adalah di luar jangkaan. jgn emo2 sgt k. :)

Reply
avatar
yatie Awang
admin
August 14, 2011 at 12:56 PM ×

eeeee....Tia niiii....hihihihii
parnah juga bertemu ngan orang mcm ni, Tuhan aja yang tahu

Reply
avatar
CikMiMiey
admin
August 14, 2011 at 1:09 PM ×

huuuu ..a'ah kan tgn tuh lebeh besow dri mulot . kikiki . nk lg cun gunelah sapu tangan ker kan beradab tuh . ^^

Reply
avatar
adan
admin
August 14, 2011 at 1:27 PM ×

haish.. agak2 la klu bersin depan muka.. ahaha...

Reply
avatar
August 14, 2011 at 1:28 PM ×

huhuhu
same dgn keroro jugakk
resdunggg
T___T

Reply
avatar
August 14, 2011 at 2:17 PM ×

kalau setakat bersin angin takpelah, ni smpai keluar segala airkan.


yuckkss !

Reply
avatar
Freaky
admin
August 14, 2011 at 3:03 PM ×

achoomm.. maaf tia :P

Reply
avatar
August 14, 2011 at 3:10 PM ×

sangat rasa nak penampo kalo ada orang bersin tak tutup mulut. huh

Reply
avatar
Lieyda
admin
August 14, 2011 at 3:54 PM ×

yes betul tia. euw tersembur air liur kt muka kita. hish

Reply
avatar
August 14, 2011 at 4:53 PM ×

dharing is caringka..so dia nak kongsi virus sama2 dengan Tia la tu..hik3x..:P

Reply
avatar
FaKArePa!n
admin
August 14, 2011 at 5:06 PM ×

kalau kentut depan muka ?? hehe

Reply
avatar
Ezad Skytech
admin
August 14, 2011 at 7:18 PM ×

tension jugak kalau kena macam tu..huuhh~

Reply
avatar
Nurnajwa
admin
August 15, 2011 at 2:42 AM ×

Eeeeeeeeeeeeeeeee, tak sopannye ><


*kte tak mcm tu tau ;)*

Reply
avatar
fiq.
admin
August 15, 2011 at 3:24 AM ×

kah2, tabiat saya tyme kecik2 dulu, bila nak bersin p kat muka adik yang comel.gila hape, kecik2 noob tatau kuman2 semua keluaq,,kahkahk,,poor..

Reply
avatar
August 15, 2011 at 3:36 PM ×

ish2 tak bersopan sungguh..sangat tak suke..

Reply
avatar
amna
admin
August 15, 2011 at 9:16 PM ×

sabo jela kalau org buat cmni.. tapi fikir positif kot. mungkin dia x leh control ^^'' hehe

Reply
avatar
Miss Tira
admin
August 15, 2011 at 11:22 PM ×

Menguap tak tutup mulut dengan bersin tak tutup mulut sama je umpama tidak beradab.

Reply
avatar
Mya
admin
August 16, 2011 at 1:32 AM ×

tu lah. agaklah sikit. ingat2 orang sekeliling sama hee =)

Reply
avatar
August 16, 2011 at 4:35 PM ×

agak lah kan.. sila belajar menutup mulut ye semua rakan-rakan.

Reply
avatar
Cik Gee
admin
August 17, 2011 at 7:20 AM ×

yerkkk... amalan bawak sapu tangan dlm poket or beg ni kena jadi 1 kebiasaan sbnr ya. to parents, bile buat macam ni depan anak2, insyaAllah anak2 akan contohi kalau tak, jadik cam tu la gayanya.. ye dop?

Reply
avatar