Budak Kecil

Alahaiii ... Dah berhari bercuti di rumah ni, terubat juga rindu dengan si kecil. Nak kata penat melayan karenah dia, tak juga. Sebab tiap kali dia cuba buat saya marah, tiap kali tu juga dia akan buat sesuatu sampai saya tak sanggup nak marah dia.

Saya ingat lagi.

Hari tu saya masakkan dia bubur. Sebelum makan, saya ajar dia untuk tadah tangan baca doa. Tu pertama kali nak ajar dia baca doa sebelum makan. Yelah, dia dah mula membesar dan saya patut mula ajar dia yang basic.

Tapi, saya tak ajarlah terus baca doa makan. Saya ajar dia baca BISMILLAH dulu. Saya nak biasakan dia, nak buat apa-apa benda pun. Baca bismillah.

Mula-mula tu terkial-kial juga dia. Saya suruh tadah tangan tak nak. Saya tanyalah kenapa. Dia kata malu. Tapi saya pujuk juga suruh dia tadah tangan dan ikut saya baca bismillah. Alhamdulillah... Dia ikut juga walaupun bacaannya tak jelas sangat.

Tadi, saya ajar dia cakap alhamdulillah pula. Kali ni, tak terkial dah. Dia boleh ikut. Anak siapalah ni :)

InsyaAllah, saya akan terus menerus ajar dia yang asas-asas dulu. Biar terbiasa supaya tak kekok.

# Practise make perfect ^_^ (Perasan kejap)

Tu budak kecik yang duduk belakang tu. Dia adik saya yang paling bongsu. Banyak mulut suka pot pet :)

Previous
Next Post »

3 Comments

Click here for Comments
reenapple
admin
October 19, 2013 at 6:54 AM ×

Aku ingat anak kau.Baiknya kakak.

Reply
avatar
AtieAbid
admin
October 19, 2013 at 11:15 AM ×

budak2 bila diajar asas diorang cepat ingat.

Reply
avatar
Amanina Mads
admin
October 20, 2013 at 12:40 AM ×

bestnya ada dik kecil :) budak2 kalau ajar yg basic mudah la dibentuk

Reply
avatar