Hormati Mereka Yang Lebih Tua

Assalamualaikum ..
Terima kasih sudi singgah blog Tia dan baca entri ;)

Sejak kecil kita memang sudah dididik untuk menghormati ibu bapa sebab mereka lah yang dah berkorban untuk membesarkan kita. Ingat senang ke nak besarkan anak nak nak lagi kalau masih bayi. Huish susah tau!

Sejak kecil Tia dah diajar, tiap kali nak keluar rumah pergi sekolah ke bandar ke (kecuali pergi kedai runcit) mesti salam ibu dengan ayah. Yelah, bukan kita minta apa-apa kan. Tapi kalaulah itu kali terakhir korang salam mak dengan bapa korang macamana? Tak ke haru jadinya?

Bukan dengan ibu bapa kita aje kita kena hormat. Kita pun kena hormat dengan mereka yang lebih berusia. Selalu Tia nampak kalau orang tua-tua duduk bersembang, main selamba aje berjalan depan dorang. Gile hape! Tunduklah dan kata "mak cik, pak cik saya lalu yee.." Tak lah dikata kurang ajar.

Oit, oit lagi. Jangan nak gatai tekak tinggikan suara bila bercakap dengan orang tua ye. Yang tu dah sah-sah boleh dipanggil kurang ajar, takde adab. Perlahankan suara itu, jangan sampai mereka tersinggung.

Dah namanya hormat bila dengan orang tua. So, tak kisahlah sekalipun dia bukan beragama Islam, korang tetap juga kena hormat. Jangan nak tunjuk belang. Kesimpulannya, janganlah jadi anak yang derhaka kepada orang tua. Hormati yang tua, sayangi yang muda..
Previous
Next Post »

15 Comments

Click here for Comments
Freaky
admin
June 5, 2011 at 1:54 PM ×

hehe baik tia.. pasni akan hormat yang lebih tua.. terima kasih diatas peringatan ni :)

Reply
avatar
AMIRA NADIA
admin
June 5, 2011 at 2:15 PM ×

betol tu :) kena sayang dan hormati mereka :))

Reply
avatar
sue perbs..
admin
June 5, 2011 at 3:26 PM ×

ye.. hormmati lah org tua.. klu nk org hormat kite, kite pon kene hormat org jugak

Reply
avatar
June 5, 2011 at 3:41 PM ×

betul tu... kena hormat org yg lebih tua dr kita... (^^,)

Reply
avatar
June 5, 2011 at 3:45 PM ×

@Freaky : ingatan kita bersama ;)

@Amira : yup ;)

@fyqa : yee ;)

@sue : betol ;)

@Izzat : hehee . mestiii ;)

Reply
avatar
abe long
admin
June 5, 2011 at 4:35 PM ×

tia tua dr saye kn?
jd tia org tua la.. kene hormat ni!

Reply
avatar
June 5, 2011 at 4:47 PM ×

@abe long : haha . ye ke ? oke ! cepat hormat .. ngee ;)

Reply
avatar
GaRy™
admin
June 5, 2011 at 4:54 PM ×

yer...gary sokong... cian la diorang... x dapat bayangkan knapa ramai budak2 x hormat org tua skarang ne...adus.. btw, gary follow cne gak yer~..

Reply
avatar
June 5, 2011 at 5:13 PM ×

maknanye kalau aku yang muda ni xleh dihormati la yerk..hahha gurau je la.. yup kita kena alert ngan level kita kn :)

Reply
avatar
Iznie
admin
June 5, 2011 at 5:21 PM ×

hormat menghormati amalan mulia!

tgh tunduk hormat kat awk ni...heehe

Reply
avatar
June 5, 2011 at 6:04 PM ×

@Gary : mungkin dorang rasa dorang dah hebat kot ..

@Taufiq : betul !! hehee ;)

@Iznie : uish , janganlah . Tia tak tua lagi ;)

Reply
avatar
Udy
admin
June 5, 2011 at 9:59 PM ×

nice entry tia ! keep it up .

hormat orang tua tak rugi pun , dapat pahala tau , kdg2 dapat duit raya jugerk. ngee =)


merci pour votre visite .

udy da follow back .

Reply
avatar
nanad
admin
June 5, 2011 at 10:12 PM ×

baik mak incik *hormat

Reply
avatar
ZIPPO MILLER
admin
June 5, 2011 at 10:41 PM ×

zaman skung ramai yg dah lupe.... :)

membalas kunjungan anda...tq

Reply
avatar