Orang Tua-tua Kata...

Assalamualaikum ..

GOOGLE

Hari ni Tia nak kongsi pasal kata-kata orang tua zaman dulu-dulu. Mesti korang pernah dengar kan. Tak taulah samada di masa akan datang masih diguna pakai atau tak kata-kata tu.


Antara dialog yang selalu kedengaran "Eh, orang dulu-dulu kata kan...." bla, bla, blaaa. Banyak pesan orang dulu-dulu kan. Ustazah Tia kata, tiap apa yang orang dulu-dulu kata/pesan tu sebenarnya ada penjelasan yang logik disebaliknya.


Antara yang Tia selalu dengar macam :
  • Jangan pakai payung dalam rumah nanti pendek : Haish! Payung tu kan ada tajam-tajam dekat sekeliling payung tu bila dibukak. Kalau main dalam rumah, kang tak pasal-pasal cocok biji mata kan bahaya.

  • Jangan menyanyi masa memasak nanti dapat laki tua : Yelahkan, tak naklah anak dara anak dara ni menyanyi. Takut leka syok menyanyi tak pasal ikan hangit, kuah kering, kan dah membazir tu. Lagi satu, buat apa terpekik terlolong kat dapur? Hmm

  • Jangan potong kuku malam nanti pendek umur/pocong datang : Leee, dah jelas tipunye. Sajalah tu nak takutkan sapa yang potong kuku malam. Bukan apa, malam kan gelap. Dulu-dulu takdenya lampu macam sekarang. Takut terpotong isi. Kan naya tu.

  • Jangan duduk atas bantal nanti punggung dapat bisul : Gerenti takut kan. Hahaa! Oit! Kan bantal tu letak atas kepala untuk baring. Kalau dah montot duk lekat atas bantal, tak senonoh aih.

  • Jangan keluar sampai maghrib nanti kena sorok hantu : Ni kes untuk budak-budak keciklah ni takutkan depa. Bukan apa, kan dah nak malam tu waktu solat. Ni, azan berkumandang pun masih duk hu ha hu ha kat luar rumah.


Takat tu jelah yang Tia selalu dengar. Korang pulak?
Sekian...

Previous
Next Post »

29 Comments

Click here for Comments
farah hanim
admin
July 25, 2011 at 3:23 PM ×

hehee..org2 tua suke bt perumpaan sndri..pastu orang2 zaman sekrg yang suke bg mksd yg pelik2 :)

Reply
avatar
Cik Bell
admin
July 25, 2011 at 3:31 PM ×

yang 4 dari bawah tu biasa dengar..yang atas skali tu baru first time! hehe~

Reply
avatar
July 25, 2011 at 3:33 PM ×

jangan bersiul dalam rumah nanti ular masuk

Reply
avatar
Cik Teddy
admin
July 25, 2011 at 4:01 PM ×

~jgn suke beralih tmpt mase mkn nnti kawen rmai..haha
pdhal x elok kalo mkn asyik beralih tmpt,duk sane duk sini

Reply
avatar
Mya
admin
July 25, 2011 at 4:29 PM ×

kalau orang cina, jangan pakai payung dalam bangunan... nanti, boleh nampak

h a n t u....

erkkkk -_-

Reply
avatar
Shuk_ArChie
admin
July 25, 2011 at 4:31 PM ×

Hahaha.. betul3 tapi yg pasal kerat kuku tu memang lawak la.. nampak sgt "urban legend" hehehe :)

Reply
avatar
July 25, 2011 at 4:47 PM ×

kalau menyapu jangan menyanyi, nanti lambat kawin..huhu

Reply
avatar
.
admin
July 25, 2011 at 4:49 PM ×

ehhehe..betol tu..orang orang tua kata macam tu sebab ada maksud disebaliknya.;)

Reply
avatar
adan
admin
July 25, 2011 at 5:12 PM ×

tak boleh duduk depan pintu..

Reply
avatar
July 25, 2011 at 5:14 PM ×

HAHAHAAHA,


entri ni boelh simpan untuk anak cucu aku nanti..


lallalalalala =)

Reply
avatar
Clara
admin
July 25, 2011 at 6:22 PM ×

bdenda2 tu semua dibuat utk kebaikan ank2 remaja..

=)

Reply
avatar
July 25, 2011 at 6:24 PM ×

hehe betul2..byk pantang larang kan..
sebenarnya utk kebaikan :)

Reply
avatar
Bro ahmad
admin
July 25, 2011 at 6:49 PM ×

banyaknya pantang larang...hmmm jangan mengadap lappy lama2 nanti mata kematu..d

Reply
avatar
CikPuan Fara
admin
July 25, 2011 at 8:27 PM ×

hmm.. jangan dok kat tangga, nanti takde org masuk meminang hehe ;p

Reply
avatar
cik najihah
admin
July 25, 2011 at 8:39 PM ×

hahah setuju dengan bro ahmad

Reply
avatar
Ezay Hadry
admin
July 25, 2011 at 8:43 PM ×

entri ni ezay suke..hehe nak tambah lagi ni

jangan naik kan dua belah kaki bile duk meniarap nanti kehilangan ibu bapa..parah gak ni klu percaya tapi sebetul nye duduk camtu tak sopan kan :)

Reply
avatar
NuR 'aQiLaH
admin
July 25, 2011 at 8:50 PM ×

jangan lupa letak air dlm pinggan pas makan, nt kubur kering..

wuuu Y_Y

Reply
avatar
July 25, 2011 at 8:52 PM ×

oh fa dengar kalo letak payung dalam rumah nanti ular masuk. haha

Reply
avatar
chemay
admin
July 25, 2011 at 9:04 PM ×

orang tua2 suka cakap macam tuh supya anak2 dengar.
dulu2 kan budak2 degil
hehe
:P

Reply
avatar
diana
admin
July 25, 2011 at 9:21 PM ×

orang tua2 dulu macam2 pantang larang..
tapi ada sebabnya depa buat gitu.

Reply
avatar
zarulfarhana
admin
July 25, 2011 at 9:34 PM ×

dlu2 kecik2 slalu dgr...

Reply
avatar
Ezad Skytech
admin
July 25, 2011 at 9:38 PM ×

da biasa dengar tapi buat jugak kan...heee...yg 1st je tak pernah dgr lagi...1st time dgr ni..(^^,)

Reply
avatar
yatie Awang
admin
July 25, 2011 at 10:06 PM ×

banyak sebenarnya kan? seje je orang tua nak takut2 kita, mentang2 lah kita waktu tu kecik lagi

Reply
avatar
mrs redzuan
admin
July 25, 2011 at 10:45 PM ×

yang akak penah dgr jgn pakai payung dalam rumah nanti ular masuk. huhu

"anak dara jangan dok depan tangga nanti takde orang masuk minang"

Reply
avatar
saiazuan
admin
July 25, 2011 at 11:20 PM ×

pesan2 yg smpai skrng aku ingat :)

http://eleventx.blogspot.com/2011/07/hoyeah-mtv-world-stage-2011-rock.html

Reply
avatar
iMBobo
admin
July 25, 2011 at 11:23 PM ×

tambah skit hehe:

*jgn kupas kulit epal dpn cermin mlm2 nnt nmpk hantu..(info mastika)

*jangan tongkat kepala masa makan nnt...lupa plak hihi

Reply
avatar
July 27, 2011 at 3:33 PM ×

ade lagi.."kalau dah makan tu terus basuh tangan..jangan biar tangan sampai kering nanti mak mertua benci.." hehehe..

Reply
avatar
She's Gee
admin
July 27, 2011 at 11:39 PM ×

janji rock.. ( pe kena mgena pulak nih.... :)

gee penah dengar orang tua kata2 jgn angkat kaki waktu meniarap, nanti mak ayah cepat meninggal..

Reply
avatar