Kenapa Kena Basuh Telur Dulu?

Peristiwa ni berlaku antara Tia dengan mak cik Tia masa dekat kampung. Lama dah tapi baru teringat. Hahaa! Ada je topik yang jadi modal untuk update blog kan . Ngee ~

Mak cik : Long, kau goreng apa tu?
Tia : Goreng telur. Kenapa auntie?
Mak cik : Kau ada cuci tak cangkerang telur tu sebelum kau goreng?
Tia : Takde pon. Alaa, along bukan goreng cangkerangnya. Goreng isinya.
Mak cik : Ish! Kenapa kau tak basuh dulu cangkerang telur tu? Kotor lah. Orang dekat kilang tu bukan basuh telur tu. Lepas ayam tu bertelur, orang akan kutip telurnya, terus main packing.
Tia : Err ye ke?


Previous
Next Post »

21 comments

Click here for comments
November 13, 2011 at 9:46 PM ×

oihhh bukan ke kau nak spm? muahahhaha

Reply
avatar
Lia Irdelia
admin
November 13, 2011 at 9:56 PM ×

betul.. kena basuh dulu before masak..

jum tengok entry psl telur ni.. :)

http://i-irdelia-memylife.blogspot.com/2011/08/berhenti-makan-tahi-ayam-tu.html

Reply
avatar
niesa
admin
November 13, 2011 at 9:57 PM ×

telur kat kedai makan tu pun tak basuh....

Reply
avatar
November 13, 2011 at 10:21 PM ×

telur yang nampak bersih tak semestinya dah dibasuh

Reply
avatar
FaKArePa!n
admin
November 13, 2011 at 10:21 PM ×

amalkan cuci telur sebelum masak..

Reply
avatar
Bro Ahmad
admin
November 13, 2011 at 10:24 PM ×

oleh itu makan telur rebus je hehee

Reply
avatar
November 13, 2011 at 10:30 PM ×

ade sstngah org xtau tau kne basuh dlu b4 masak... simple tp pack... gud entry ;)

Reply
avatar
||aLeaSaRa||
admin
November 13, 2011 at 10:30 PM ×

ye betul tu.abah akak tak suka makan murtabak sebab tak basuh!akak balik je dari kedai mesti cepat2 basuh telur sebab nanti nak simpan dlm fridge.

owh nak SPM ke Tia ni?Good luck sis!

Reply
avatar
Ujie
admin
November 13, 2011 at 10:43 PM ×

a'ah..kena basuh. kalo tak, jadi haram sbb mkn najis ayam.

Reply
avatar
Azroy Kassim
admin
November 13, 2011 at 10:49 PM ×

baa~ CAK!!

masa khutbah jumaat pn ad ckp haram mkn telur yg belum dibasuh..

Reply
avatar
Diyana Ali
admin
November 13, 2011 at 10:52 PM ×

memang, selalu akan basuh telur dulu kalau nak goreng. hehe :)

Reply
avatar
NZ Diaz
admin
November 13, 2011 at 11:11 PM ×

kalau nampak bersih malas nak basuh T_T

Reply
avatar
pha is
admin
November 13, 2011 at 11:16 PM ×

kat sungai dua (penang) ada kedai char kwe teau, yg tulih besar2 kat papan tanda diorang "TELOR DIBASUH".. hehehe.. mgkin pasai kes ni kot..

Reply
avatar
November 13, 2011 at 11:18 PM ×

betul tu sis.. kene basuh dulu sebelum masak. barulah bersih

Reply
avatar
alien
admin
November 13, 2011 at 11:47 PM ×

sbb tu la aku ta makan sgt mertabak pasar malam.. rata2 ta basuh..

Reply
avatar
November 13, 2011 at 11:53 PM ×

akak mmg basuh dulu sebelum guna.
sebab nampak taik ayam kat kulit telur..hihi...

Reply
avatar
Cik Gee
admin
November 14, 2011 at 2:50 AM ×

eeeuuuu... tia tak basuh ke? kotor la.... <3

Reply
avatar
semutsengal
admin
November 14, 2011 at 8:30 AM ×

Kau tak espiem ke ? HAHAHAH


Err, apa benda yang keluar dari lubang dubur adalah najis. Ada sesetengah alim kata harus basuh, ada sesetengah kata wajib basuh, kalau tak kita tak boleh makan telur tuu..

Reply
avatar
ShahzCudin
admin
November 14, 2011 at 1:25 PM ×

hmm btol tu..mmg kena basuh dulu..kulit telur tu kotor... tp tertanya2 jgk klo mkn telur goreng kt kdi tu dorg basuh x sblum goreng..?

Reply
avatar
era kecik
admin
November 16, 2011 at 10:35 AM ×

kena basuhlah kak tia.. kan kotor tu.. hehee

# sekarang ni era pandai goreng telor mata kerbau jek, telur dadar tak pandai lagik.. hari tu try goreng, ek, hancur.. TT__TT

Reply
avatar