Bahaya ibu mengandung makan telur separuh masak



Inilah menu yang aku makan bila otak dah tak boleh fikir nak makan apa. Makan itu, bau. Makan ini, bau. Akhirnya, telur mata lembu yang masak sepenuhnya atas dan bawah menjadi santapan. Kalau makan dengan nasi putih yang masih panas lepas tu tuang sikit kicap masin. Memang boleh buat aku lupa makanan lain.

Sebelum mengandung aku memang suka makan telur separuh masak. Tak kiralah yang goreng separuh masak ke, rebus separuh masak ke. Memang suka sangat. Bahagian kuning tu yang sedap sebenarnya. Bila makan dengan kicap masin, sebiji memang tak cukup. Kalau boleh, berbiji.

Aku masih ingat lagi pesan tukang urut dulu sebelum aku berjaya mengandung lepas berurut dengan dia. Pesannya, rajinkan diri untuk makan telur rebus. Hari-hari lagi bagus. Masa tu aku tak tanya kenapa dan tak membantah. Alaa, makan telur je kot. Bolehlah. Tapi aku tau lah telur ni mengandungi zat besi yang tinggi. Kan ibu yang mengandung ni digalakkan untuk makan makanan yang ada zat besi. Sebab tu lah kot tukang urut suruh aku makan telur je. Lagipun masa berurut dengan dia, dia memang dah detect aku ni kurang darah.

Sampai sekarang aku masih lagi makan telur. Tapi yang gorenglah. Kalau rebus, jarang sangat. Macam tak ada feel. Aku lebihkan makan telur yang masak sepenuhnya sebab aku ada baca, telur separuh masak, telur mentah atau telur goreng mata lembu ni tak elok untuk ibu mengandung.

Telur separuh masak atau telur mentah mungkin mengandungi bakteria salmonella, oleh itu lebih baik jika anda mengelak dari memakannya semasa hamil. Ini kerana, ketika hamil, sistem imun anda berubah di mana tugas utamanya kini ialah melindungi bayi dalam kandungan. Ini bermakna, anda lebih mudah mengalami keracunanan daripada bakteria salmonella.

Kita ni sebenarnya nak mengelak. Tak naklah bila dah jadi baru menggelabah tak tentu pasal. Tapi bagi aku, mungkin boleh kot makan. Cuma, dalam kuantiti yang kecil lah. Jangan pula makan tak ingat dunia. Sampai berbiji-biji telur dibantainya. Selagi dapat elak, elaklah. Kalau tekak rasa ingin sangat, bolehlah makan sikit. Doa je dengan Allah minta semoga baby sihat walafiat.


Sumber dan rujukan:

1. Baby Center. (2013 May). Adakah selamat memakan telur separuh masak atau telur mentah semasa hamil. Dipetik dari http://www.babycenter.com.my/a25006325/adakah-selamat-memakan-telur-separuh-masak-atau-telur-mentah-semasa-hamil

2. IK Tia. (2016 Sept). Hamil selepas berurut. Ini Kisah Tia; dipetik dari http://inikisahtia.blogspot.my/2016/09/hamil-selepas-berurut.html

posted from Bloggeroid

Previous
Next Post »

3 comments

Click here for comments
September 23, 2016 at 3:14 PM ×

Memang best makan telur separuh masak.. Buh kicap ngn lada sulah.. memang terangkat..

Reply
avatar
IK Tia
admin
September 23, 2016 at 3:24 PM ×

Tak pernah cuba lagi makan dengan lada sulah. Ish. Ni yang nak cuba buat ni.

Reply
avatar
Gee Lion
admin
September 23, 2016 at 8:29 PM ×

dapat gak ko telan nasi.
aku dah jadi tekak mat saleh tau..
hari2 makan buah & roti.
asal bau nasi especially bau nasi panas memang rasa kembang je tekak ni..

Reply
avatar