Gara-gara virus ZIKA

Semenjak virus zika semakin kerap kedengaran di cuping telinga ni, aku makin gerun. Lebih-lebih lagi sekarang aku sedang mengandung. Ketakutan itu agak terasa dan sedikit sebanyak mengganggu fikiran.

Selain berusaha memastikan tempat tinggal sentiasa bersih, menggunakan semburan khas untuk membunuh nyamuk, aku juga sering berdoa semoga bayi dalam kandungan akan sentiasa dilindungi oleh Allah s.w.t.. Itulah usaha kecil yang dapat aku lakukan.

Sekarang ini, bila aku digigit nyamuk. Mulalah aku risau.

Masih ingat kes zika yang berlaku di Sabah? Aku kan di Sabah. Lokasi yang dimaklumkan itu agak berdekatan dengan tempat tinggal aku. Manakan aku tak risau.

Teringat pula cerita suami hari tu. Katanya dia ada diberikan risalah mengenai Zika. Tapi entah ke mana perginya risalah itu. Dalam fikiran suami, zika itu masih 'jauh'. Mana mungkin sampai ke Sabah. Tapi tidak sampai seminggu, keluar pula berita tentang kes zika yang sudah ada di Sabah. Barulah suami menggelabah. Dialog kami lebih kurang begini.

Suami : Hari tu abang ada dapat risalah pasal zika.

Aku : Habis tu, mana risalahnya?

Suami : Abang ingatkan virus zika tu tak sampai Sabah.

Aku : Tapi dah sampai kan? Dekat Likas pula tu. Bukannya jauh.

Suami : Hmm. Tu lah.

Sebenarnya isu dia bukan pasal risalah. Tapi persediaan untuk menghadapi virus zika itu. Salah bila kita berfikiran "alaaa, kita tak kena pun." Walau macamana sekali pun, kita kena sentiasa bersedia. Takut nanti bila dah kena, baru nak panik.

posted from Bloggeroid

Previous
Next Post »

2 comments

Click here for comments
Ainniah
admin
September 26, 2016 at 8:08 AM ×

semoga mama dan baby dilindungi Allah selalu. aaamiiinnn :)

Reply
avatar
Gee Lion
admin
September 27, 2016 at 6:46 PM ×

Semoga dijauhkan perkara Zika ni daripada baby dan Tia sendiri. Aaminn.. Tapi kalu boleh, kau jangan stress sangat fikir pasal ni. Tawakal pada Allah ye. InshaAllah selamat semuanya.. (:

Reply
avatar