Friday, September 30, 2016

Cara Jana Pendapatan dengan Nuffnang

Dari awal berblog sampailah sekarang, bertahun juga aku dengan Nuffnang ni. Habuan yang aku dapat, tak adalah banyak sangat. Tapi bagi aku y... thumbnail 1 summary
Dari awal berblog sampailah sekarang, bertahun juga aku dengan Nuffnang ni. Habuan yang aku dapat, tak adalah banyak sangat. Tapi bagi aku yang jenis tak demand ni, hasil dari Nuffnang tu kira okey lah. Sebabnya, tak ada pun benda berat aku kena buat supaya Nuffnang bagi aku duit. Kalau setakat update blog, aku boleh je. Dah itu minat aku. Menulis dan berblog.

Kalau search dekat google, cari cara macamana nak dapat duit dari Nuffnang ataupun cara untuk dapat iklan CPUV (dulu biasa dengan nama BE -Buffered Earning), memang melambak akan keluar.

Macam-macam tips yang blogger akan bagi. Update survey lah, selalu hantar feedback dekat pihak Nuffnang lah, update blog setiap hari, trafik blog kena tinggi dan macam-macam lagilah. Kalau aku senarai, mau tak muntah kau baca. Memang banyak. Dan kebanyakkannya pun aku cuba buat juga. Yelah, nak rezeki kenalah berusaha. Kalau dah asyik pakai dialog "kalau ada rezeki, adalah" tapi duduk termenung tak buat apa-apa. Memang takkan ada hasillah. Sekurang-kurangnya, mencuba.

Pernah juga orang tanya aku macamana boleh dapat duit dari Nuffnang. Orang-orang tu termasuklah keluarga aku sendiri, kawan-kawan dan blogger lain. Susah aku nak jawab sebenarnya sebab jalan ceritanya terlalu panjang. Kalau aku tulis dalam satu entri, takkan cukup.

Apa yang aku boleh cakap, pengalaman. Aku belajar dari pengalaman. Aku google, cari maklumat sendiri, aplikasikan, dan macam tu lah. Bukan aku tak nak tanya orang tapi kadang, apa yang orang terangkan pada aku pun. Belum tentu aku faham melainkan aku kaji sendiri benda tu.

Kalau ada yang tanya, dah berapa kali aku pernah cash out dari Nuffnang. Macam dah banyak kali je kan. Tapi tak. Baru dua kali. Angka pun tak cecah empat lagi. Suatu hari nanti. Hihi.

So, macamana cara nak jana pendapatan dengan Nuffnang?

Setakat ni, aku cuma letak iklan Nuffnang di tiga sudut. Atas header, dalam entri dan di sidebar. Tak tinggal satu pun. Siap ada penambahan lagi. Aku tambah iklan untuk pengguna yang datang jengah blog aku guna handphone. Maknanya, jumlah keseluruhan adalah empat. Dapat?

Lepas tu, aku rajin update blog setiap hari. Ada update, adalah pelawat.

Dua benda ni lah aku buat setiap hari. CPUV lekat je. Tapi kalau kau nak cuba cara lain, dipersilakan. Dan aku sangat menggalakkan. Belajar dan carilah pengalaman. Nanti kau akan rasa apa yang aku rasa.

posted from Bloggeroid

3 comments

  1. terima kasih utk tipsnya kak tia :D

    ReplyDelete
  2. nice sharing.. singgah petang dan follow sini...

    ReplyDelete
  3. Kdng2 bergntung pd nuff juga. Sbb kdng kita update, bnner mmng ada, blogwalking, xtntu ada percent yng masuk. Cuma xleh putus asa je la kn..

    ReplyDelete