Ada Apa Pada Nama

Dengan Nama Allah S.W.T Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Selama 2 semester saya dekat UiTM, tak sah kalau tak ada assignment. Selalunya, buat dalam berkumpulan. Bagi saya, itu satu kelebihan sebab memudahkan kerja. Yelah, kan ramai. Senang sikit nak buat. Tapi bergantung jugalah. Dapat ahli kumpulan rajin, seronoklah. Dapat ahli kumpulan 'terlebih' rajin, nasiblah.

Saya selalu dapat bahagian buat cover depan folio. Yang jadi perhatian saya ialah, nama siapa nak letak dulu.

Takut kalau letak nama dia yang first, yang lain terasa pula. Kalau letak nama yang last, takut dia pula terasa. Nama pun jadi hal tau. Yelah, semua pun bekerjasama buat tugasan tu. Mesti masing-masing nak hasil kerja dia dihargai kan?

Jadi, saya ambil beberapa langkah. Yang pertama ialah dengan menilai sikap mereka yang saya tahu. Contoh, kalau si A ni jenis yang mudah menerima saya akan letak nama dia bawah sikit. Kalau si B jenis yang cepat terasa, saya letak atas sikit. Saya tahu, cara tu nampak macam tak adil. Tapi nak buat macamana. Untuk lebih meyakinkan, saya akan letakkan nama saya yang paling terakhir supaya tak ada yang terasa bila nama dia diletakkan paling bawah.

Cara kedua ialah dengan mengikut susunan abjad pada nama masing-masing. Kalau nama dia bermula dengan huruf A, saya letak paling atas. Kalau nama dia bermula dengan huruf Z, saya letak paling bawah. Mudah-mudahan adil.

Dan cara terakhir saya ialah dengan menyusun mengikut panjang nama mereka. Nama siapa paling pendek, saya letak paling atas. Nama siapa paling panjang, saya letak paling bawah. Ikut giliran.

Andai kata dalam kumpulan tu ada pelajar lelaki, saya akan letakkan nama mereka dekat bawah. Kata gentleman kan. Jadi, biarlah "Ladies First". Hehe..

Nama pun boleh jadi isu sensitif. Kadang tu, salah eja nama pun boleh buat orang terasa tau. Kalau saya, bila letak nama. Saya akan pastikan nama saya macam dalam IC. NUR FATIHAH BINTI RAJELI :)


Previous
Next Post »

6 Comments

Click here for Comments
puteri kasih
admin
May 18, 2013 at 7:10 PM ×

rasanya ikut alphabetical order paling mudah kan :)

Reply
avatar
Teena Tna
admin
May 19, 2013 at 12:55 AM ×

Kalau dpt ahli yg membantu mmg best, tp kalau yg silent tu mmg jenuh la, Teena bese letak nama ikut alphabet, adil dan saksama...sem lps byk giler group assignmt. Smpai nk discuss pon org berebut2 nk kite

Reply
avatar
Lia Irdelia
admin
May 19, 2013 at 11:25 AM ×

nama saya pun selalu sslah bila org tulis.. huhu. sabo je la

Reply
avatar
reenapple
admin
May 19, 2013 at 9:41 PM ×

Kalau aku.. aku susun ikut nombor matrik. Senang citer. :)

Reply
avatar
Amanina Mads
admin
May 20, 2013 at 1:50 PM ×

hahaha..nasib baik xda hal dlm cover asiment cuma nama jgn salah sudah dgn no matrix

Reply
avatar
Tinta Lana
admin
May 21, 2013 at 5:15 PM ×

Lana pun ad dilema sama bila buat keja berkumpulan,huhu

Mostly, lana guna cara ikut susunan huruf. Sebab cara tu majoriti dah bleh trima, coz kita dah didedahkan dari zamn sekolah lgi kan.

Yg penting ejaan namanya betul.

Reply
avatar