Menutup Aurat dengan Sempurna

Dengan Nama Allah S.W.T Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui". (Surah Al-Baqarah ayat 216)

Dulu saya tak suka pakai baju kurung. Masa tu, saya rasakan baju kurung sangat merimaskan dan menyukarkan perjalanan saya. Nak jalan pakai kain, memang susah! Saya lebih suka memakai seluar dan bert-shirt.

Kebaikan dan kelebihan yang ada pada baju kurung, langsung saya tak pandang. Yang saya nampak, hanyalah kekurangan dan keburukannya saja.

Tapi alhamdulillah, sekarang saya sudah jatuh cinta pada baju kurung. Malahan, hendak ke mana-mana tetap baju kurung menjadi pilihan hati. Saya tak peduli kalau orang lain mahu katakan saya kolot, tak reti berfesyen. Jalan pergi bandar pakai baju kurung? Euw.. Tapi Sungguh saya tak kisah. Sebab saya selesa. Bukankah keselesaan itu lebih penting?

Sebenarnya, kalau kita perhati dan kaji baik-baik. Banyak sebenarnya kelebihan yang kita dapat kalau pakai baju kurung ni. Firstly, comfirm nampak sopan kan? Manis je kalau orang tengok. Rimas? Tak rimas pun. Kalau dah biasa, sure tak rasa rimas. Melindungi. Yepp. Memang melindungi bentuk tubuh badan wanita dari dilihat para lelaki. Itupun, kalau buat baju yang tak ada cutting lah. Kalau ada, lain cerita.

Sayangnya, kain-kain yang ada dipasaran sekarang semakin 'hebat'. Kain transparent sering menjadi pilihan wanita untuk dijadikan baju kurung. Aduh! Terpukul dengan fesyen yang mengarut ini. Masalah berat yang timbul dari baju transparent ni ialah bila ada yang tidak memakai kain dalam.

Kain dalam itu perlu untuk menyembunyikan apa yang disembunyikan dari kain yang dipakai. Malangnya, hal ini hanya dipandang remeh oleh kaum wanita yang memakai baju kurung terutamanya kain jenis transparent.

Alangkah indahnya kalau wanita menyedari diri mereka berharga. Terlalu berharga. Bila berharga, ia harus dijaga. Dengan cara apa? Menutup aurat dengan sempurna.

Previous
Next Post »

2 comments

Click here for comments
Noh Kodiang
admin
May 22, 2013 at 1:56 AM ×

Bagus....satu penghijrahan yang terbaek...

Reply
avatar
May 24, 2013 at 9:21 PM ×

yup tu sebab kena pilih kain yg betul...

Reply
avatar