Jangan Cakap Saja Anda Islam Tapi Buktikannya

Dengan Nama Allah s.w.t Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.
Assalamualaikum buat pembaca yang dikasihi. Semoga Allah melimpahkan rahmat-Nya ke atas anda dan sekeluarga.

Tadi ayah ajak keluar. Sebelum balik, singgah pasar dulu. Sebelah pasar ikan, ada satu pasar 'khas'. Apa yang khas? Haa, ni nak cerita. Pasar sebelah ikan tu jual daging khinzir. Tiba-tiba ibu buka cerita pasal kawan ibu yang pernah silap beli daging.

Dulu, mana ada signboard tulis situ jual daging khinzir. Pasar tu macam terbuka. Tak macam sekarang. Pasar tu kena ubahsuai. Pasar yang jual daging khinzir tu dah tertutup. Siap ada signboard lagi 'Menjual Daging Khinzir'. Senanglah orang nak tahu itu pasar khinzir kan.

Nak dijadikan cerita, kawan ibu ni turunlah pasar nak beli daging. Masa tu, pertama kali dia datang pasar. Tapi dia ter-pergi kedai yang jual khinzir tu. Lepas tu pula, dia tak pakai tudung. Memang dia dapat belilah.

Balik rumah, dia pelik. Kenapa daging yang dia beli tu putih. Haa, lepas tu tamat. Hehe. Maaflah. Ibu kata cerita ni dah lama. Jadi, ibu tak ingat apa cerita seterusnya.

Tapi, lepas dengar cerita ibu yang gantung tu, ada satu hal yang boleh dijadikan pengajaran. Mungkin, kalau mak cik tadi pakai tudung, berpakaian lengkap seorang wanita islam, penjual-penjual tadi mesti akan halang dia dari beli daging tu.

Wallahu a'lam.
Previous
Next Post »

6 comments

Click here for comments
azstory311
admin
May 26, 2013 at 4:46 PM ×

cara pemakaian kita turut mencerminkan siapa diri kita..^__^

Reply
avatar
Azie Namico
admin
May 26, 2013 at 10:38 PM ×

glup !glup ! dulu azie pun ada tersalah pegang daging dekat gaint...seluruh darah mengalir laju time tu...hanya allah jer yang tahu ! sib baik x sengaja...sebab sign nyer terlindung...nak laju jer time tu...fuhh !

Reply
avatar
Tia Fatihah
admin
May 27, 2013 at 2:02 AM ×

kalau tia, dah pengsan kot dekat situ.

Reply
avatar
Amanina Mads
admin
May 27, 2013 at 10:07 PM ×

betul tu.. jangan islam pada nama saja.

Reply
avatar
Nana Liena
admin
May 29, 2013 at 5:30 AM ×

memang kena berjaga2.. :)

Reply
avatar