Sebelum Bertudung Labuh

Dengan Nama Allah S.W.T Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Alhamdulillah syukur pada Allah kerana dengan izin-Nya, dapat juga saya siapkan entri ini walaupun ambil masa beberapa jam juga untuk memikirkan pengisiannya.

Kali ni saya nak becerita pengalaman saya sebelum mengenakan tudung labuh. Asalnya, saya juga pakai tudung yang biasa sebelum diketukkan pintu hati untuk 'berkenalan' dengan tudung labuh. Saya masih ingat lagi bila Allah pertemukan saya dengan seorang kawan yang pernah satu kelas dengan saya masa di sekolah menengah dari tingkatan 1 sampai 3.

Kami berjumpa secara kebetulan. Dia pakai tudung labuh. Sedangkan saya? Hanya memakai tudung biasa dengan baju yang saya kira tak cukup syarat! Jujur saya katakan. Bila melihat dia yang memakai serba bertutup tu, timbul rasa malu dalam diri. Malangnya, saya tidak cuba mengambil pengajaran dari peristiwa itu.

Sepatutnya, saya harus mula belajar untuk memperbaiki diri. Tapi tidak. Saya katakan pada diri semoga saya tidak diketemukan dengan dia lagi sebab saya malu. Dia bertudung labuh sedangkan saya tidak. Betapa kerasnya hati saya masa tu.

Kemudian, Allah pertemukan pula dengan sahabat baik saya semasa di sekolah menengah dulu. Kami memang rapat sangat! Keluarga pun sudah saling mengenali. Apakan daya, Allah telah menguji persahabatan kami sehingga saya dengan dia dah tak berapa rapat.

Bukan hendak mengaibkan dia. Tapi apa yang saya kenal dia dulu, dia seorang yang nakal. Suka bertukar-tukar boyfriend. Bila di sekolah, tudung yang dipakai pun singkat gila! Bila tunduk, leher pastinya akan nampak.

Tapi lepas habis SPM, kami dah tak sehaluan. Berhubung pun jarang. Masing-masing sibuk dengan urusan sendiri. Bila dah lama tak jumpa, tiba-tiba kami ditemukan semula tanpa sengaja. Ya Allah bila dah jumpa, rasa nak bercucuran air mata ni melihat perubahan dia. Sangat berbeza. Dia dah bertudung labuh. Kalau sekali imbas, memang macam ustazah. Manis saja.

Lepas jumpa dia, rasa insaf tu sekejap je. Tapi saya tak berubah juga. Saya siap boleh kata pada diri sendiri lagi yang saya tak akan pernah pakai tudung labuh! Betapa angkuhnya saya masa tu :( Pernah juga saya sarungkan tudung labuh adik saya di kepala. Bila tengok dekat cermin, cepat-cepat saya tanggalkan tudung tu. Saya kata, tak cantik! Ya Allah. Itulah saya yang dulu :'((

Allah Maha Besar. Setiap yang berlaku, adalah kerana izin-Nya. Dan Dia mengizinkan saya untuk menjadi insan terpilih merasakan kemanisan cinta dari-Nya. Allahuakhbar!!

Firman Allah maksudnya: "Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jua Yang Maha Mengetahui (semua itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (al-Baqarah:216)

Menutup aurat itu tidaklah mudah lebih-lebih lagi di zaman ini. Zaman di mana manusia memandang yang baik adalah satu keganjilan, dan yang buruk adalah kebiasaan.

Ujian Allah selalunya tidak mudah. Tapi tidak mudah bukan bererti kita harus mengalah. Berusahalah yakinkan diri bahawa ujian yang susah itu selalunya diiringi 1001 kemanisan yang tak pernah kita jangka.

Alhamdulillah... Jalan yang Allah tunjukkan pada saya sememangnya jalan yang terbaik. Saya tidak pernah menyesal memilih untuk kembali ke jalan Allah S.W.T. Sekarang saya merasa lebih tenang. Kalau dulu saya selalu merasakan jiwa saya kosong. Tapi kini, Allah lebih mengetahui :)

Previous
Next Post »

9 Comments

Click here for Comments
AtieAbid
admin
May 18, 2013 at 11:02 AM ×

Semoga saya juga akan mengikut jejak langkaj Tia.. amin..

Reply
avatar
reenapple
admin
May 18, 2013 at 12:03 PM ×

Aku setuju. Dia maha mengetahui =)

Reply
avatar
Tinta Lana
admin
May 18, 2013 at 3:01 PM ×

Salam.

Tia.. :)

Ini untuk tia..kita kongsi sama2 ea.. :)

http://lianapm.blogspot.com/2012/04/allah-maha-mengetahui.html

Reply
avatar
Tia Fatihah
admin
May 18, 2013 at 3:42 PM ×

Ameen .. insyaAllah :)

Reply
avatar
Tia Fatihah
admin
May 18, 2013 at 3:44 PM ×

waalaikumussalam kak. terima kasih :)

Reply
avatar
titan
admin
May 19, 2013 at 7:44 PM ×

alhamdulillah. Baguslah. :)

Reply
avatar
Amanina Mads
admin
May 20, 2013 at 1:54 PM ×

Alhamdulillah :) berubah sikit demi sedikit boleh saja

Reply
avatar
a i m z
admin
May 22, 2013 at 11:36 AM ×

dulu saya selalu fikir yg saya hanya akn pakai tdg bidang 60 lepas kawen. memang out of box nak pakai tudung bidang besar.. tp xtau kenapa hujung tahun lepas saya habiskan duit beli tudung bidang 60 dan start pakai smpai skg.. =.="

Reply
avatar