Dua Kalimah | Ambil Pengajaran

Assalamualaikum.


Selalu nampak iklan cerita Dua Kalimah tu dekat tv. Sekali dua tak apa. Berkali-kali sampai buat saya teringin sangat nak nengoknya. Nak download tak dapat. Tengok online aje boleh. Online pun online lah.


So , tertunai juga hasrat nak tengok cerita Dua Kalimah yang dilakonkan oleh Shaheizy Sam , Nora Danish dan Yana Samsudin. Boleh tahan juga jalan ceritanya. Menarik! Tapi , tu lah. Ada juga babak-babak yang tak sedap nak dipandang. Budak-budak bawah umur tak boleh tengok! Nak tengok juga , pastikan di bawah pengawasan orang yang lebih dewasa.


Banyak pengajaran yang boleh diambil dari cerita tu. Antaranya , sebagai manusia kita janganlah mengharapkan kesempurnaan dari seseorang tu. Maksud saya di sini , contohlah. Kalau nampak orang tu pakai tudung labuh , janganlah terus menilai kata dia SEMPURNA pada ilmu agamanya. Sebab , setiap dari kita ni tak ada yang sempurna. Masing-masing ada kekurangan.


Dan bila seseorang tu buat silap , janganlah pula kita menghina dia. Sekalipun dia tak dapat menerima teguran kita , sekurang-kurangnya kita boleh doakan dia semoga diberi petunjuk oleh Allah SWT.


Bersyukurlah bila Allah telah memilih kita dan menggerakkan hati kita untuk berubah menjadi baik. Peluang macam tu takkan datang berkali-kali. Jangan malu untuk berubah tapi malu lah bila tak terasa ingin berubah. Bukankah berubah menjadi baik adalah hal yang baik?

Previous
Next Post »

1 comments:

Click here for comments
reenapple
admin
May 2, 2013 at 7:11 PM ×

Setuju. Manusia tak ada yang sempurna. Sekurangnya belajar untuk berubah ke arah kebaikan.

Congrats bro reenapple you got PERTAMAX...! hehehehe...
Reply
avatar