Macamana Supaya Tak Tinggal Solat?

Assalamualaikum.


"Kak , macamana nak buat supaya kita tak tinggal solat?"


Adwa terdiam. Dia tidak tahu bagaimana untuk menjawab soalan itu. Dia bukanlah guru agama , jauh sekali ustazah. Dia juga bukanlah berasal dari keluarga ustaz ustazah. Hidupnya serba sederhana. Tapi dia tahu solat itu wajib. Solat itu tiang agama


"Suka atau tidak , kita kena solat. Solat itu wajib." Adwa menjawab. Dia tahu jawapan itu tidak cukup jelas. Dia tahu kerana dia juga pernah diberikan jawapan yang serupa suatu ketika dahulu.


Adwa masih ingat lagi bila dia bertanyakan soalan yang sama pada seorang sahabat yang dilihatnya berpegang teguh pada agama. Jawapan itu jugalah yang diterimanya.


Adwa mahu berubah. Dia tidak mahu lagi meninggalkan solat. Tapi seringkali dia tewas dengan hasutan syaitan. Terasa berat baginya untuk solat penuh lima waktu.


Kalau tidak ketinggalan waktu Subuh , pasti Isyak.

Benarlah sabda Rasul SAW,

“Solat yang paling berat bagi orang-orang munafiq adalah solat ‘Isyak dan solat Fajar/subuh.” (HR. Bukhari dan Muslim).

Jawapan yang diterima Adwa dari sahabatnya kurang membantu. Tapi dia tidak pula pernah berhenti berdoa semoga diberikan petunjuk dan dibukakan pintu hati untuk tidak meninggalkan lagi solat.


Adwa sedar , berdoa tanpa usaha hanyalah sia-sia. Mahu atau tidak , dia wajib solat. Pilihan ada di tangannya. Kalau bukan dia yang mengubah dirinya , siapa lagi. Itu yang difikirkan. Dan alhamdulillah , dengan izin Allah. Adwa tidak lagi meninggalkan solat dengan sengaja.


Betapa resah gelisahnya dia bila azan sudah berkumandang tapi dia belum solat lagi. Akan diusahakan untuk menunaikan kewajipannya dulu. Setelah selesai , barulah jiwanya merasa tenang dan aman.


"Kita jangan biarkan syaitan mempengaruhi kita. Lawan! Malas macamana sekalipun , penat macamana sekalipun , kuatkan diri untuk menunaikan kewajipan kita. InsyaAllah , lama-lama kita akan dapat rasa kesannya. Bila tinggal gelisah , bila tunaikan tenang rasanya." Adwa tidak tahu andai jawapan itu mampu membantu. Semoga kemanisan dan ketenangan yang dia rasa dapat dirasakan oleh orang lain juga.

Previous
Next Post »

1 Comments:

Click here for Comments
reenapple
admin
May 3, 2013 at 9:05 PM ×

Setuju. Aku pun nak perbaiki diri aku juga. =)

Congrats bro reenapple you got PERTAMAX...! hehehehe...
Reply
avatar