Mencari Cinta-Nya

Dengan Nama Allah S.W.T Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Dah lama nak update entri ni tapi pengisian belum lengkap lagi. Jadi, tangguh dulu peram dalam draft. Sekarang, dengan izin Allah S.W.T, entri ini berjaya juga dikeluarkan untuk jadi tatapan umum.

Sebelum ini, saya ada ceritakan pengalaman sebelum 'jatuh cinta' pada tudung labuh (klik sini untuk baca: Sebelum Bertudung Labuh).

Lain orang, lain ujiannya. Saya sendiri mendapat ujian dalam hidup. Sebelum saya berhijrah dan mengenal cinta Allah, acapkali saya menyalahkan takdir bila diri diuji dengan masalah.

Saya angkuh pada diri sendiri. Menangis meraung berkali-kali. Hairannya, hati masih juga belum merasa tenang dan puas. Fikiran saya buntu. Kawan-kawan yang ada disekeliling langsung tidak dapat membantu. Saya rasa kosong sangat. Tak tahu nak ke mana dan diluahkan pada siapa.

Sampailah pada suatu tengahmalam. Dengan izin Allah, saya diberikan petunjuk. Itulah malam permulaan di mana saya mula menanam niat untuk berhijrah.

Berjujuran air mata saya membaca artikel itu. Terasa diri ini begitu kerdil. Saya menangis dan meraung lagi. Bezanya kali ini bukan mengenangkan masalah yang melanda diri. Tapi mengenangkan diri yang banyak sangat buat dosa pada Allah. Menzalimi diri sendiri.

Sebelum ni, saya sedar. Hati ni keras sangat. Tak tahu kenapa.

Mujur Allah memberi peluang pada saya untuk kembali mencari cinta-Nya sebelum saya menutup mata. Allahu Rabbi... Ada sesetengah orang, dia berubah selepas ditimpa musibah. Saya juga diuji dengan musibah. Tapi berbanding musibah yang melanda diri ini, tidaklah terlalu berat rasanya. Saya hanya kehilangan. Tapi betapa Allah menyayangi, diganti pula kehilangan itu dengan sesuatu yang cukup bermakna dalam hidup saya.

Kata-kata nasihat Ibnu Qayyim ; Dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah S.W.T

Sekarang, bila Allah menguji, saya kembali pada Allah. Saya belajar mendidik hati untuk memahami perancangan Allah. Dan hasilnya, saya mampu tersenyum walau hati robek dan remuk. Allahuakhbar!

Sesungguhnya, islam adalah agama yang indah. Rugilah mereka yang tidak menyedari keindahannya.

Saya mengaku saya masih lagi dalam proses belajar memperbaiki diri. Kesilapan itu pasti ada kerana saya hanya manusia biasa. InsyaAllah, saya akan belajar dari kesilapan agar ia tidak akan berulang lagi...

Previous
Next Post »

11 Comments

Click here for Comments
AUC
admin
May 21, 2013 at 10:07 AM ×

Nikmatilah CintaNYA selama-lamanya

Reply
avatar
reenapple
admin
May 21, 2013 at 10:35 AM ×

Aku juga. :)

Semoga kau baik-baik sahaja dan selalu dalam linkungan cintaNYA. :)

Reply
avatar
Tinta Lana
admin
May 21, 2013 at 5:17 PM ×

Lana rasa.. lana masih terkapai2 lagi.. lana pun mcm tia..tak tahu nak belajar dimana dan dgn siapa..

Reply
avatar
a i m z
admin
May 22, 2013 at 1:19 AM ×

i wanna read that article...remind me! huhu.. nak tido dulu,,

Reply
avatar
Tia Fatihah
admin
May 22, 2013 at 6:00 AM ×

aku yakin Dia selalu menjaga aku dengan baik :)

Reply
avatar
Tia Fatihah
admin
May 22, 2013 at 6:02 AM ×

tu lah kan kak. semoga Allah s.w.t beri kita petunjuk untuk terus mendalami agama yang indah ini.

Reply
avatar
Tia Fatihah
admin
May 22, 2013 at 6:04 AM ×

insyaAllah , i'll gv it to you :)

Reply
avatar
Amanina Mads
admin
May 22, 2013 at 3:32 PM ×

tengs for share..in shaa allah akan ikut jejak. semoga dipermudahkan urusan

Reply
avatar
May 22, 2013 at 6:16 PM ×

hanya Allah tempat mengadu setiap kali ada masalah.

Reply
avatar
hainom OKje
admin
May 24, 2013 at 8:31 PM ×

Beruntung Tia kerana terpilih Dan kehendak dari hati sendiri...... Teruskan ye Tia

Reply
avatar
May 25, 2013 at 2:42 AM ×

Dia pemilik mutlak setiap hati ^^

Reply
avatar