Salah Siapa Ni?

Assalamualaikum ..

Walau macamana sekalipun, ibu bapa cuma manusia biasa yang takkan lari dari membuat kesilapan. Yaa! Memang betul setiap apa yang ibu bapa buat dekat anak-anak dia sebab sayang. Tapi, ada juga sesetengah perkara yang tak patut ibu bapa lakukan.

Jangan cuma bila ada dengar kes-kes macam rogol, culik, ragut, simbah asid terus tak kasi anak-anak keluar rumah sebab takut. Jangan, anak-anak juga patut kenal macamana dunia luar sebenarnya.

Memang ada ibu bapa yang macam ni. Dorang memang tak salah sebab nak elak anak-anak dari jadi mangsa kejadian-kejadian buruk. Tapi cara dorang salah. Bila anak sudah dibiasakan tak bergaul dengan orang lain atau dunia luar, bila dia besar kesannya mesti ada.

Paling ketara adalah sifat PEMALU YANG MELAMPAU! Yee, memang ada macam ni. Dia akan ada masalah untuk bergaul dengan orang lain. Pendek kata, memang susahlah dia nak hidup lepas tu. Berat, berat..

Memang susah kan nak jaga anak. Huhuu!

Sekian...:adoi:(
Previous
Next Post »

26 Comments

Click here for Comments
ct kektus
admin
July 8, 2011 at 8:47 AM ×

pemalu tu satu tia.

nanti dia tak reti nak beramah mesra ngan orang lain,
tak pasal2 kang di cop sombong pulak, huhu :)

Reply
avatar
July 8, 2011 at 8:50 AM ×

Btol lah Tia..Dengan Zaman Skrg nie sgt mencabar...selalu tgk si kecik tu..pastu terfikir macam mana lah dia nk hadapi dunia yg makin mencabar ni

Reply
avatar
adan
admin
July 8, 2011 at 9:01 AM ×

kena berpada-pada la mndidik anak..

Reply
avatar
July 8, 2011 at 9:06 AM ×

huuuuu, tersgt la betol! sebab nye, sy sudh mengalaminye tap nasibla x la smp jadi kes pemalu~ hihi...bukan gak x taw malu,hehe nak buat pape sikit mak x bg tula nila, hee..tawu deme iso...tap dr seari ke seari..deme pon pasan dan akhrnye deme let go utk sy berdiri d kaki sendiri, yay! hahaha..(mak jgn marh sy ckp cm ni..kiki)

Reply
avatar
Lieyda Sabri
admin
July 8, 2011 at 9:06 AM ×

mmg ssh nk jga anak ye tia.wlupn sy lom kawen ag tp tgk gaya mama sy jga sy cm susah je. haha.

malu melampau akn mendatangkan kesusahan kpd beliau in the future

Reply
avatar
dyanne
admin
July 8, 2011 at 9:07 AM ×

betol2...malu mmg kna ada, tapi biarla bertempat..ssh nk jaga anak oiiii~ hahahaha

Reply
avatar
July 8, 2011 at 9:29 AM ×

hahah entah lahhh...
bab farid belum bergelar bapa lagi...
hahahaha =p=p...
tapi gitu ar..
tak ley didik anak
smpai jadi pendiam gile...
kt mesti bersosial sikit..
jadi sila main blog..agaga

Reply
avatar
arituarini
admin
July 8, 2011 at 9:43 AM ×

meman sush..jg sekandang lg senang ..dari jg satu bilik... kih kih kih

Reply
avatar
Tea Dno
admin
July 8, 2011 at 9:52 AM ×

tea pemalu tp kadar biasa je. hehehe. susahnya nak jaga anak. nak kawin ke x ehh? >.<

Reply
avatar
Rina Rahamat
admin
July 8, 2011 at 10:09 AM ×

cuma kena dipantau..sbb bkn semua org blh dipercayai..kalau terlebih mesra pon bahaya..takut termesra dgn org jahat..

p/s: tia..akak dh pegi website tu..tp x paham..nk pilih apa..transfer domain ke register domain?

Reply
avatar
July 8, 2011 at 10:21 AM ×

ade sbb parents bt cam tu...
tuk kebaikan juga...
x semua dunia luar tu ade kebaikan...
tggu semua dah selamat bru la dorg bagi kebenaran...

jgn dah terhantuk baru nak terngadah...
jari telunjuk menuding mak n ayah...

Reply
avatar
July 8, 2011 at 10:41 AM ×

betul tue...

ada gak yg xbg anak2 kuar rumah,xmau bg kwn sgt ngan bdk2 ctue....
nk swuh stdy ja....

yg anak tue tgk ja dri jauh...kcian la...

kdg2 tue blik kg pon
mak ayh dia msih lg swuh stdy...bdk tue nk gak la main2 ngan sepupu dia...

Reply
avatar
Ezad Skytech
admin
July 8, 2011 at 10:51 AM ×

ada parent yg buat macam tu demi keselamatan anak2 mereka.. tapi tak tahu la nak kata cara dorang betul ke salah... huhu~

Reply
avatar
bartHeafy
admin
July 8, 2011 at 10:59 AM ×

betul tuh..kalu terlalu dikongkong, kita xdpt kenal dunia luar..nk bergaul ngan orang ramai dikemudian ari pun susah nanti..

Reply
avatar
July 8, 2011 at 11:01 AM ×

Terlalu kongkong mudaratkan anak, terlalu melepaskan bahaya pulak. Cabaran betul....

Reply
avatar
July 8, 2011 at 11:05 AM ×

@ heee...kalo sunkist sebenar, x masam..yg masam tu mcm sunkist tap bukan sunkist,hee~ apple pon sdap gak..cruncy2 ^_^

Reply
avatar
July 8, 2011 at 11:38 AM ×

malu berpada-pada. :D

Reply
avatar
Akunyer
admin
July 8, 2011 at 12:07 PM ×

apapun besederhanalah.. bagaimana? tepuk dada tanya iman...

Reply
avatar
Firdaus Life
admin
July 8, 2011 at 12:20 PM ×

freaky malu la nak jumpa orang. huhuhu

Reply
avatar
cik sakdi
admin
July 8, 2011 at 12:29 PM ×

pemalu? xpemalu pon, kadang2 je, tp syok gak usik budak pemalu, hgaha

Reply
avatar
RHI
admin
July 8, 2011 at 12:37 PM ×

waktu kita masih jadi anak, kita tak tahu tanggungjawab ibubapa, tp bila kita sendiri sudah jadi ibubapa, baru kita faham....

anak2 ni, memang kena diberi kebebasan bergaul, tapi jangan salah faham akan kebebasan tu...

sikap pemalu yg terlampau, memang menyusahkan, sampaikan nak ke kedai pun susah...

Reply
avatar
K
admin
July 8, 2011 at 2:48 PM ×

keroro pon malu la nak jumpa orang T.T

Reply
avatar
Anonymous
admin
July 8, 2011 at 3:28 PM ×

betul ler tu, gee stuju. ibu bapa yg terbaik adelah ibu bapa yg boleh duduk semeja dan bermusyawarah dgn anak2 ye. bukan ye mengharapkan anak2 ikut cara dorang mcm tu je tanpa ade perundingan ape2. bebudak zaman skang dah la semakin advanced... uhuk3.. ^^

Reply
avatar
Unknown
admin
July 8, 2011 at 4:17 PM ×

aishhh..pk jauh nampak tia..hehe..mmg ssh nak jage anak tia..lebih2 lagi anak perempuan..hihi(cakap macam dh ade anak plak..kawen pon blom..haha)

Reply
avatar
Unknown
admin
July 8, 2011 at 5:35 PM ×

as salam..
tapi tia, sifat pemalu yang melampau ni la kebiasaannya penyelamat kepada aktivit kurang sihat.

tapi ada juga pemalu yang mudah terikut2. bahaya sungguh. haih..


>_<

by : http://fadzli-rt.blogspot.com

Reply
avatar
Kei Seichi
admin
July 9, 2011 at 7:17 AM ×

memang la susah nak jaga anak...hehe...=P
pemalu itu bagus..macam saya...haha..

Reply
avatar