Seronok Guna Saya?

Assalamualaikum. Thanks for drop by here ..

Hey :)


Hari ni guna saya okay. "Eh , hari ni je?" Depends on situation lah. I mean topik apa yang akan saya bincangkan dalam sesuatu entri tu. In this time , yes! Saya akan gunakannya.


Seriously saya kata , guna "saya" sebagai kata ganti diri bila menulis entri ni sound more polite. Especially bila yang membaca tu those yang lebih berusia dari diri saya.


Sebab ramai yang kata kalau guna "aku" ni nampak kurang sopan. Hmm?


In my opinion , yes! Kalau guna "aku" memang kurang sopan. But , bila bercakap secara face to face. Takkan nak bercakap dengan pak cik mak cik guna aku? Please don't be rude lah.


Saya sendiri pun kalau dekat rumah bila dengan adik beradik tak boleh guna "aku". Kalau rasa-rasa nak kena lempang free boleh lah.


Tapi bila menulis , I prefer to use "aku" which is bila nak menulis rasa macam tengah bercerita dengan kawan-kawan. Taklah nampak terlalu formal. Santai je.


Actually , tak ramai yang guna "saya" bila menulis. Certain saja. Majoriti rasanya guna "aku". Well people , it's up to you. The choice is yours. Selagi tak melebihi batas , you can use "aku".


Thanks for spent your time and read my blog. Happy blogging bloggers!

Previous
Next Post »

14 Comments

Click here for Comments
April 9, 2012 at 3:14 PM ×

most of the time saya guna kita....

Reply
avatar
April 9, 2012 at 3:30 PM ×

kalo sis mana2 jak tu..tgk mood, kalo rs mcm mtk puji cket, guna saya ni hihihi

Reply
avatar
mOon EyEzS
admin
April 9, 2012 at 4:01 PM ×

tajOk entri dan isinya sangat menarik ... ingtkan pe la SAYA tu tadi ...hehehe ...

kalo kat dengan kawan2 mmg guna aku tapi di blOg guna MOON sebagai kata ganti diri ...

chill ~~~

Reply
avatar
April 9, 2012 at 4:26 PM ×

saya2!
saya gune saya
hehehehehehehhee :p

mane2 pong bessss asal selesa kan :))

Reply
avatar
Scha Nazri
admin
April 9, 2012 at 4:36 PM ×

haha. syaz guna 'aku' sebab lagi selesa. pernah jugak pakai 'saya' dulu, tapi, sangat tak selesa. -__-

Reply
avatar
Ku Syida
admin
April 9, 2012 at 4:39 PM ×

Guna aku tu rude sgt ke?
Alamak..I pun guna aku...hehehe...

Reply
avatar
April 9, 2012 at 4:51 PM ×

'aku' kan lebih friendly dengar macam dah lama kenal gitu, ehehe

Reply
avatar
Unknown
admin
April 9, 2012 at 6:32 PM ×

sebab menulis macam cakap dengan diri sendiri. nak bermonolog guna 'saya' rasa janggal pula. haha

Reply
avatar
najihahfara
admin
April 9, 2012 at 8:11 PM ×

kene tengok tempat kalau nak berbahasa "aku" tu..kadang2 dengan org yg berusia x kn nk bahasakan aku pulakkan..kureng ajar namenye huhu

Reply
avatar
Unknown
admin
April 9, 2012 at 10:44 PM ×

sy kalau dlm entry mmg guna 'aku'. tapi kalau comment entry org akan guna 'eden', 'aku' atau 'saya'.. hurmm ikut kesesuaian la

Reply
avatar
ary_lee
admin
April 10, 2012 at 1:48 AM ×

waktu memula guna aku ngan siblings pun, ary penah kena tegur dgn ibu..
tapi lama-lama dia xkisah..
sbb dia pun sama ngan adik beradik dia:P

Reply
avatar
hunara_ra
admin
April 10, 2012 at 2:28 PM ×

wahhh...Tia..nk tnyla..cm new ek nk wat tajuk blog kite jd cntik tuh..?nk jgk cm tuh..sume blog yg lee-mooshie sggah sume cntik2..ske tgk

Reply
avatar