Kehidupan Pelajar UiTM


Seumur hidup saya , kali pertama saya jejakkan kaki ke UiTM Kota Kinabalu tu masa saya hantar adik perempuan saya yang nombor dua pergi mendaftar. Awal bulan tahun lepas. Masa tu saya baru je berhenti dari Politeknik Kota Kinabalu.


Masa masuk kawasan UiTM tu , saya tak rasa apa-apa pun. Saya siap usik adik saya lagi saja nak bagi dia rasa takut. Hehe. Sampai dia masuk asrama pun , saya temankan. Adik saya lambat daftar , so dia dapat bilik tingkat atas. Tingkat tiga kalau saya tak salah.


Berpeluh habis saya naik teman pergi bilik hantar barang-barang dia. Betapa tingginya bilik dia , betapa semputnya saya nak angkat barang sampai tingkat atas tu. Allah je yang tau macamana perasaan dan keadaan saya macam tu. Sampailah saya kata dekat ibu saya.


"Ini lah kali pertama dan terakhir Along pergi sini bu. Tinggi sangat. Tak cukup nafas nak sampai tingkat atas. Apatah lagi nak pergi kelas tiap hari. Memang menangislah."


Saya ada terbaca peraturan mereka sepanjang minggu orientasi tu. SUPERB ketat! Itu tak boleh , ini tak boleh. Saya rasa tercekik masa baca peraturan tu sampailah saya kata dekat adik saya.


"Nasib baik saya tak belajar sini. Peraturan dah lah ketat sangat. Asrama dengan bangunan belajar kemain lagi jauhnya. Kena naik bas. Kalau tertinggal bas , jalan kaki. Mau semput di buatnya."


Dan sekarang , saya tak sangka saya adalah pelajar UiTM tu. Rasa nak gelak pun ada. Yakin sangat tak merasa hidup dekat UiTM. Last-last , ambik kau!


Saya masih ingat lagi masa hari pertama saya mendaftar sebagai pelajar baru. Kereta ayah saya baru je lalu bilik pengawal. Jantung saya ni rasa macam nak tercabut je. Memang nervous gile lah masa tu. Apatah lagi masa ayah round kawasan UiTM tu untuk cari parking. Satu persatu bangunan saya tengok. Tambahlah saya nervous. Nak menangis pun ada.


Masa kena berpisah dengan ibu dan ayah tu , masa tu lah saya dah rasa sebak. Macam tak nak bagi dorang balik je. Walaupun masa tu umur saya 20 , saya masih menangis lagi bila nak berjauhan dari ibu dan ayah. Sebab saya jarang sebenarnya tinggal berjauhan dengan keluarga.


Itulah antara kenangan yang masih segar dalam ingatan saya sebelum bergelar seorang pelajar UiTM. Saya harap sangat yang saya akan dapat lepasi semua cabaran dan ujian sepanjang saya berada di sana nanti. InsyaAllah ..

Previous
Next Post »

9 Comments

Click here for Comments
love saga
admin
May 30, 2012 at 8:49 PM ×

KENA BISA KAN HIDUP JAUH... UITM MANA ??

Reply
avatar
aimi
admin
May 30, 2012 at 9:01 PM ×

tia masuk uitm mner??

1st kite msk uitm machang kelantan... 1st time jauh dr mak ayah. smgu ptme asyk ngs je =) hihihiihih

Reply
avatar
aizamia3
admin
May 30, 2012 at 9:29 PM ×

insyAllah.. mula2.. nanti bila dah lama ok dah tu.. ;)
yang penting kena yakin pada diri sendiri..

Reply
avatar
May 30, 2012 at 10:01 PM ×

good luck kak.. haaa kan dah jadi pelajar UITM. mama zura selalu ckp kalau kita xsuke something tu kita jgn ckp besar. nanti benda yg kita ckp tu boleh terbalik.

err sis amik degree ye? course ape?

Reply
avatar
P#eoniX
admin
May 30, 2012 at 11:42 PM ×

sabarlah yek...cabaran nak blaja....jangan lupe nanti satu hari mungkin tempat tuh jadik kenangan indah sepanjang hidup.....be positif...hehehh

Reply
avatar
ary_lee
admin
May 30, 2012 at 11:57 PM ×

HahahaXD
Tu lah... Memula kata adik nuh..
Ni dia plak..
HahahaXD

Reply
avatar
May 31, 2012 at 12:49 AM ×

@love saga UiTM Kota Kinabalu Sabah :)

Reply
avatar
May 31, 2012 at 12:50 AM ×

@faridah nazurah err nope lah sayang .. diploma .. hehe :D

Reply
avatar
May 31, 2012 at 5:08 AM ×

Yang lepas jdikan kenangan....mendatang harapkan lebih baik

Reply
avatar